گروه گزارش - افشره- سال هاست که خبری از فعالیت مسافربرهای دارای مجوز برای تردد در مسیر بجنورد و استان های گلستان و مازندران نیست و مسافران باید یا با خودروهای شخصی سفر کنند یا با اتوبوس. مسافران می گویند با توجه به خطرات محور پرحادثه بجنورد- جنگل گلستان، متولیان مربوطه باید اقدام کارسازی برای ساماندهی حمل و نقل برون شهری مطمئن و دارای مجوز در این مسیر انجام دهند تا مردم دغدغه سفر با خودروهای شخصی را نداشته باشند
«گنبد، آزادشهر، گرگان...»؛ این صدای آشنای تعدادی از رانندگان مسافربر شخصی، مستقر در رو به روی پارک آفرینش و در حاشیه خیابان هجرت بجنورد است که منتظر مسافر هستند؛ مکانی آشنا برای مسافران شهرهای شمالی و البته تهران.
به یکی از رانندگان نزدیک می شوم و نرخ کرایه را برای سفر به گرگان و گنبد سوال می کنم. می گوید: اگر ماشین دربست بخواهی تا گرگان 120 هزار تومان در غیر این صورت برای هر نفر 25 هزار تومان باید پرداخت کنی و تا زمانی که ظرفیت تکمیل نشود حرکت نمی کنم. کرایه هر نفر تا گنبد و آزادشهر هم 20 هزار تومان است. آدرس توقفگاه خودروهای دارای مجوز را از او سوال می کنم که می گوید: برای این مسیر تنها از همین وسیله های نقلیه می توانید استفاده کنید، اما تعدادی سمند زرد در ایستگاه آشخانه یا همان چهارراه میدان بار توقف دارند که بعید می دانم به مقصد شهرهای شمالی حرکت کنند.به محل توقف تاکسی های پلاک عمومی در حاشیه چهارراه میدان بار می روم. در این جا پارکینگ تقریباً مناسبی برای خودروهای دارای مجوز وجود دارد و مقصدخودروهای سمند هم آشخانه است. البته امکان رفتن به برخی روستاهای اطراف و شهرهایی همچون گرمه و جاجرم هم از این نقطه وجود دارد اما تعداد مسافران این مسیرها خیلی زیاد نیست بعد از پرس و جو برای پیدا کردن خودروهای مسیر شمال یکی از رانندگان می گوید: اگر چهار نفر باشید می توانیم شما را به مقصد برسانیم، اما در غیر این صورت باید از خودروهای شخصی استفاده کنید که بیشتر آن ها رو به روی پارک آفرینش توقف می کنند. دوباره به حاشیه خیابان هجرت برمی گردم که تعدادی مسافر در یکی از خودروهای مسیر آزادشهر سوار شده اند. راننده می گوید: آزادشهر، گنبد، مینودشت، یک نفر حرکت. در همین حین، یک اتوبوس هم در حاشیه خیابان پارک می کند و چند مسافر به سمت آن می روند. در آستانه سال نو و آغاز سفرهای نوروزی قرار داریم و تعداد مسافران مسیر شهرهای شمالی کشور در آخرین روزهای سال بیشتر از گذشته خواهد شد. سال هاست که خبری از فعالیت مسافربرهای دارای مجوز برای تردد در مسیر بجنورد و استان های گلستان و مازندران نیست و مسافران باید یا با خودروهای شخصی سفر کنند یا با اتوبوس. مسافران می گویند با توجه به خطرات محور پرحادثه بجنورد- جنگل گلستان، متولیان مربوطه باید اقدام کارسازی برای ساماندهی حمل و نقل برون شهری مطمئن و دارای مجوز در این مسیر انجام دهند تا مردم دغدغه سفر با خودروهای شخصی را نداشته باشند.
انتظار طولانی
یکی از مسافران در همین ارتباط می گوید: بیشتر مسافرانی که قصد سفر به شهرهای شمالی با خودروهای شخصی را دارند از نبود خودروهای دارای مجوز گلایه مند هستند.«شاکری» به انتظار طولانی مسافران برای تکمیل ظرفیت خودروهای شخصی اشاره می کند و می افزاید: گاهی اوقات بعد از انتظار طولانی به علت تکمیل نشدن ظرفیت و معطلی فراوان از سفر بازمی مانیم.
وی بیان می کند: با توجه به نزدیک بودن ایام نوروز از متولیان مربوطه می خواهیم حداقل چندین مسافربر دارای مجوز در این مسیر برای جابجایی مسافران شهرهای شمالی در نظر بگیرند.
یکی از مسافران گنبد می گوید: به علت نبود مسافربر دارای مجوز بیشتر اوقات برای رفت و آمد به شهرم با مشکلات زیادی مواجه می شوم و مجبورم از خودروی دربست با قیمت بالا یا از مسافربرهای شخصی استفاده کنم.
«همتی» با اشاره به این که بیشتر اوقات در محور بجنورد- جنگل گلستان شاهد حوادث جاده ای دلخراشی هستیم، بیان می کند: ای کاش نظارت و توجه به این موضوع بیشتر و دغدغه مسافران شمال کشور کمتر می شد.
تعداد مسافران کافی نیست!
در همین ارتباط، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به این که بیشتر سفرهای شمالی از محور گلستان انجام می شود، معتقد است: تعداد مسافران این مسیر به اندازه ای نیست که برای سفرهای شمال کشور با شرکت مقصد قرارداد 2 طرفه منعقد شود. «سبحانی» می افزاید: ناوگان های برون شهری دارای مجوز در تمام محورهای کشور می توانند تردد داشته باشند به شرطی که با شرکت مبداء قرارداد همکاری داشته باشند.
وی ادامه می دهد:در حال حاضر تردد ناوگان عمومی در این محور توسط عرضه و تقاضا مشخص می شود و برای محور گلستان هم چنانچه مسافر وجود داشته باشد مشکلی وجود ندارد.
وی بیان می کند: برای مسافران این محور خط سیر ثابتی نداریم و علت این است که مسافر از گلستان به استان مان به شکل منظم نداریم و قراردادی بین ما و استان گلستان منعقد نشده است.
وی بیان می کند: مشکلی در این زمینه نداریم و چنانچه مسافر به شکل منظم از گلستان وجود داشته باشد سرویس مورد نظر برای مسافران هم راه اندازی خواهد شد.
این مسئول اضافه می کند: از سال 89 تاکنون 3 پارک سوار به شکل قانونی در مرکز استان با هماهنگی 3 ارگان احداث شده و به بهره برداری رسیده است.
«سبحانی» با اشاره به این که شهرداری مکان این پارک سوارها را در اختیار ما قرار داد و پلیس راهنمایی و رانندگی از نظر ترافیکی، محل را تایید کرد، می افزاید: اداره کل حمل و نقل با صدور مجوز برای شرکت های مسافربری به منظور استقرار در این پارک سوارها اقدام کرده است تا مسافران نگرانی برای تردد در این محور نداشته باشند.
وی هم چنین با اشاره به این که تمام همشهریان و هم استانی ها همانند گذشته عادت کرده اند برای سفرهای برون شهری به میدان های خروجی شهر مراجعه کنند، بیان می کند: با توجه به این که مسافران به پایانه مسافربری نمی رفتند بنابراین در میدان های خروجی شهر به سمت آشخانه، پارک سوار گلستان، به سمت اسفراین، پارک سوار خلیج فارس و به سمت مشهد و شیروان، پارک سوار امام رضا (ع) احداث شد.
وی ادامه می دهد: ناوگان هایی که از ما مجوز گرفته اند قانونی فعالیت می کنند و این رانندگان، بدون سوء سابقه و تحت کنترل ما هستند.
وی با اشاره به نظارتی که روی این ناوگان ها انجام می شود، اضافه می کند: به رانندگان دارای مجوز ابلاغ شده است طبق نرخ اعلامی باید از مسافران کرایه دریافت کنند.
«سبحانی» تصریح می کند: رانندگان باید با سرعت تنظیم شده حرکت کنند و هرگونه اتفاقی بیفتد که ناشی از عدم رعایت این موارد باشد مسافران می توانند به سامانه پیام کوتاه ما که در تمام این ناوگان به شکل برچسب نصب شده است پیامک بدهند و به سرعت پیگیری لازم انجام خواهد شد.
وی با اشاره به این که برخی از وسایل نقلیه به صورت غیر قانونی در محورهای برون شهری فعالیت می کنند، می گوید: هرگونه جابجایی مسافر توسط ناوگان پلاک سفید یا شخصی ممنوع است و رانندگان متخلف جریمه می شوند.
وی با اشاره به این که ما می دانیم فعالیت این رانندگان فاقد وجاهت قانونی است، بیان می کند: از مبادی شهرها برخورد با این نوع وسایل نقلیه باید توسط پلیس راه انجام شود و در حین تردد و در جاده ها باید پلیس راه اعمال قانون و جریمه کند.
وی عنوان می کند: پیرامون این موضوع جلسات متعددی برگزار کردیم و برخوردهایی نیز با متخلفان انجام شد، اما برخوردها کافی و کار ساز نبوده است زیرا باید از ادامه کار آنان جلوگیری می شد.
وی به این نکته اشاره می کند که مبلغ جریمه ها بازدارنده نیست و می گوید: رانندگانی که غیر قانونی مسافران را جابجا می کنند حدود 100 هزار تومان کرایه دریافت می کنند و چنانچه در حین تردد جریمه شوند در نهایت 40 هزار تومان پرداخت می کنند که کار ساز نخواهد بود.وی ادامه می دهد: چنانچه وسیله نقلیه رانندگان متخلف به پارکینگ منتقل شود و رانندگان درگیر مسائل آزاد سازی خودرو و رفع خلافی ها شوند تا حدودی مانع ادامه کار آنان خواهدشد.
«سبحانی» با اشاره به این که جلسه های ماهانه برای کنترل محسوس و نامحسوس این خودروها برگزار می شود، بیان می کند: با توجه به این که این کنترل ها به صورت رندمی انجام می شود و کامل نیست پلیس راه و پلیس راهور باید برخوردها را بیشتر کنند.
وی تصریح می کند: حدود 170 خودروی سواری شخصی به شکل غیر قانونی و 225 سواری کرایه عمومی در استان به شکل قانونی فعالیت می کنند که در این بین، ناوگان های دارای مجوز از تمام فیلترها عبور کرده اند.
وی ادامه می دهد: چنانچه معضلات اجتماعی هنگام سفر با مسافربرهای بدون مجوز پیش آید هویت راننده برای ما مشخص نیست که بخواهیم پیگیری ها را انجام دهیم، اما چنانچه از ناوگان عمومی دارای مجوز شکایتی وجود داشته باشد به شدت پیگیری خواهیم کرد.
مسافران چه کنند؟!
مسافربران شخصی مسیر بجنورد به استان گلستان، هر روز فعالیت می کنند؛ این یعنی مسافر و تقاضای سفر به این استان وجود دارد و این موضوع که به دلیل تردد نکردن منظم مسافران در این مسیر، سرویس مورد نظر راه اندازی نشده است شاید دلیل مناسبی برای ساماندهی نشدن ناوگان حمل و نقل مرکز استان به شمال کشور نباشد. در هر حال، نوروز نزدیک است و مسافرت ها به شمال بسیار بیشتر می شود و بالاخره مسئولان به این سوال پاسخ دهند که مسافران برای تردد به شهرهای شمالی چه کنند؟
منبع: روزنامه خراسان شمالی
1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.