نویسنده : اسدی - با این که قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص است اما همچنان درباره پرداخت و دریافت آن مشکلاتی وجود دارد، برخی از سر ناآگاهی یا سودجویی برداشت هایی از این قانون دارند که به ضرر مصرف کننده تمام می شود. موضوع هایی مانند دریافت ارزش افزوده از کالاهایی که مشمول این مالیات نمی شود و یا دریافت دوباره مالیات بر ارزش افزوده از کالاها از جمله این مشکلات است که توسط شهروندان مورد اشاره قرار می گیرد.
«اکبری» از جمله شهروندانی است که در این باره گلایه مند است. او با بیان این که در برخی موارد در هنگام خرید کالایی مجبور می شویم دو بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم، می گوید: به طور معمول برای کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود مبلغ مالیات روی کالاها درج شده است یعنی قیمت درج شده برای مصرف کننده روی کالا به معنای احتساب این مبلغ است این درحالی است که برخی از فروشگاه ها در فاکتور نهایی خود دوباره مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه می کنند.
یکی دیگر از شهروندان با بیان این که بسیاری از شهروندان و فروشندگان از نحوه محاسبه قانون مالیات بر ارزش افزوده مطلع نیستند، می گوید: محصولات کشاورزی فرآوری نشده، کالاهای اساسی و خدمات بهداشتی از مالیات معاف هستند و مالیات بر ارزش افزوده از آن ها دریافت نمی شود، اما بسیاری از شهروندان از این موضوع اطلاعی ندارند و این امر زمینه سودجویی هایی را فراهم کرده است.وی با بیان این که برخی مشاغل از جمله اغذیه ها و ساندویچی ها هم از این قانون معاف هستند، اظهارمی دارد: با این حال برخی از ساندویچی ها مبلغ اضافه ای را با عنوان مالیات از مشتریان خود دریافت می کنند.
وی با بیان این که سیستم نرم افزاری برخی از فروشگاه ها هم به گونه ای است که مالیات بر ارزش افزوده را دو بار محاسبه می کند، عنوان می کند: نرم افزار این فروشگاه ها مالیات بر ارزش افزوده کالاهایی را که یک بار مالیات بر ارزش افزوده آن ها محاسبه شده در صورتحساب نهایی دوباره محاسبه می کند.یکی دیگر از شهروندان هم با انتقاد از دریافت مبالغ اضافی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده، می گوید: کالایی را از یک فروشگاه خریداری کردم که مبلغ مالیات بر ارزش افزوده روی آن درج شده بود اما هنگام پرداخت وجه، فروشنده دوباره وجه 9 درصد مالیات را محاسبه و مطالبه کرد.
وی با بیان این که رسیدگی به این تخلفات نظارت بیشتر بر بازار را می طلبد، اظهارمی دارد: با این که کسبه قدیمی بازار با مشتریان منصفانه رفتار می کنند اما هستند فروشندگانی که برای رسیدن به سود بیشتر هر قانونی را دستاویز هدف شخصی خود قرار می دهند.
وی ابراز می دارد: برخی از اصناف، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شوند اما هنگام خرید از برخی فروشگاه ها و پس از یک حساب و کتاب ساده متوجه می شویم که مبلغ مالیات هم محاسبه شده است.
وی با بیان این که نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، احتمال تخلف ها را افزایش داده است، خواستار افزایش نظارت ها در این بخش شد.
یکی از فروشندگان هم با بیان این که کالاهای اساسی معاف از مالیات هستند، می گوید: با این حال در برخی از فروشگاه ها از محصولات اساسی مانند شیر هم تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده مبالغی دریافت می شود که این امر برخلاف قانون نظام صنفی و قانون مالیات بر ارزش افزوده است.
وی با بیان این که هنوز این قانون برای برخی روشن و مشخص نیست، ادامه می دهد: تعداد محصولات و اصناف معاف از مالیات هنوز برای ما مشخص نیست اما تنها فروشگاه هایی می توانند مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند که مجوزهای لازم را داشته باشند.از محصولات کشاورزی فرآوری نشده، کالاهای اساسی و خدمات بهداشتی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود.
در همین ارتباط، مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی بیان می کند: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری 9درصد است که بخشی از کالا و خدمات را شامل می شود و برخی را شامل نمی شود و معاف از مالیات هستند.«یعقوب نژاد» با بیان این که مالیات بر ارزش افزوده در 7 مرحله اجرا شده است و در هر بخش برخی از کالاها و خدمات و بعضی از اصناف در آستانه مشمولیت قرار گرفتند، اظهارمی دارد: بخشی از کالاها شامل محصولات و کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی، دام و طیور، کود، سم، بذر، نهال، آرد، نان، گوشت، قند، برنج، شکر، حبوبات، سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.وی ادامه می دهد: بخش دیگری از کالاها شامل کتاب، مطبوعات، دفتر تحریریه، انواع کاغذ چاپ و بخش دیگری از کالاها و خدمات مشمول این معافیت هستند و به جز خدمات و کالاهایی که در لیست معافیت قرار دارند تمام محصولات دیگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند.وی با بیان این که دریافت دوباره مالیات بر ارزش افزوده تخلف است، ادامه می دهد: برخی از فروشگاه ها مالیات بر ارزش افزوده مضاعفی دریافت می‌کردند که ملزم به اصلاح نرم افزار محاسباتی خود شده اند.
وی می افزاید: در گذشته یک شرکت لبنیاتی با وجود معافیت محصولات شیر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را اخذ کرده بود. وی با بیان این که آمار دقیقی از تخلف ها وجود ندارد از پی گیری شکایات مردمی در این باره خبر می دهد.
وی با اشاره به بازدید های میدانی از بازار در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهارمی دارد: کسانی که مدرک مالیات بر ارزش افزوده داشته باشند برای آن ها گواهی نامه صادر می شود و کسانی که این گواهی نامه را دارند مجاز به گرفتن مالیات بر ارزش افزوده هستند. وی اظهارمی دارد: از ابتدای اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده تا اسفند سال جاری حدود 202میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری و دهیاری های استان واریز شده است.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
1744 انتشارهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.