به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان در روز دوشنبه، علی اصغر شریکیان با بیان اینکه هم اکنون استان خراسان شمالی دارای 13 نهالستان تولید کننده نهال هسته دار و دانه دار و پسته است، اظهار کرد: پارسال بخش عمده سیب پایه رویشی مورد نیاز از خارج استان تامین می شد اما، امسال بیش 12 هزار اصله سیب پایه رویشی سیب از داخل استان تامین شد.
وی گفت: نهال سالم و شناسه دار بهترین نهاده در فرآیند تولید محصولات باغبانی است که ضامن تولید کمی و کیفی مطلوب و بهره برداری بهینه از منابع پایه (آب و خاک )، سایر نهادهای تولید و نیروی انسانی خواهد بود.
شریکیان افزود: استفاده از نهال شناسه دار و ارقام تجاری، به عنوان یکی از اساسی ترین ابزارهای تحول بخش باغبانی برای مقابله با تنش های محیطی، بیولوژیکی و بهره مندی از فرصت ها ومزیت های موجود باید همواره مورد توجه باغداران قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تامین داخلی نهاده های مورد نیاز از جمله نهال اصلاح شده یکی ازاهداف مهم برنامه اقتصاد مقاومتی در سال 95 است، گفت: برگزاری مستمر نشست های کمیته فنی نهال استان، شناسایی باغ های تهیه پیوندک برای تامین پیوندک مورد نیاز نهالستان ها، پیگیری امور اخذ گواهی بهداشتی و شناسه نهال از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.
شریکیان همچنین از برگزاری کلاس آموزشی روش تولید پایه های رویشی و بازدید از نهالستان های پیشرو استان خراسان رضوی به منظور ارتقای دانش فنی برای تولید کنندگان نهال و برنامه ریزی به منظور تامین پایه های رویشی نهالستان های توانمند، نظارت برعملکرد نهالستان های مجوز دار و اقدامات ترویجی آموزشی برای بهره برداران با هدف توسعه کاربرد نهال شناسه دار در این خصوص خبر داد.
در استان خراسان شمالی از جمعیت 941 هزار نفری بیش از 400 هزار نفر در قالب 117 هزار خانوار در روستاها سکونت دارند که 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی را با 82 هزار بهره برداری راهبری می کنند.
سالانه در این استان بیش از یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول باغی، زراعی و دامی تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.