به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل در روز یکشنبه، بابک سلحشور اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به ایام آخر سال و نظافت منزل و خانه تکانی شاهد مسمومیت با شوینده‌های خانگی از جمله انواع ضدعفونی کننده‌ها و سفید‌کننده هستیم که مسمومیت‌های شایع در این خصوص، مسمومیت با سفیدکننده‌های خانگی است.
وی گفت: معمولاً سفید‌کننده های خانگی دارای غلظت‌های 5 تا 10 درصد هستند و بلع اشتباهی آنها منجر به تحریک مخاط دهان و مری می شود که در ‌چنین غلظت‌هایی منجر به آسیب قابل توجهی نمی‌شود. وایتکس از پرطرفدارترین سفیدکننده‌های خانگی است.
سلحشور افزود: اگر سفید‌کننده ها با محلول‌های پاک کننده اسیدی مخلوط شوند، گاز کلر آزاد می شود که بویژه در فضاهای بسته از جمله حمام و دستشویی می‌تواند منجر به اختلالات تنفسی از جمله ریزش اشک، سرخی چشم، خشونت صدا، تنگی نفس و مشکلات ریوی، به خصوص در افراد مسن و اطفال شود.
متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها گفت: در صورتی که از سفیدکننده‌های صنعتی با غلظت بالای 10 درصد استفاده شود، بلع این نوع مواد ممکن است اثرات سوزانندگی و تخریبی شدیدی در مخاط دستگاه گوارش، شبیه اسیدها و قلیاها ایجاد کند که لازم است افراد در اسرع وقت به بیمارستان و اورژانس مسمومیت ها ارجاع داده شوند.
سلحشور افزود: در صورت آلودگی های پوستی و چشمی با سفیدکننده ها به ویژه در غلظت های بالا، حتما با مقدار فراوان آب، حداقل به مدت 10 تا 15 دقیقه شست وشو انجام و در صورت تاری دید، چشم ها و وجود اثرات تحریک کننده پوستی به پزشک مراجعه شود.
وی گفت: در موارد مسمومیت های استنشاق ناشی از ترکیب این گونه مواد، با پاک کننده های اسیدی، بلافاصله از محیطی که در آن قرار دارید خارج و در فضای آزاد با اکسیژن کافی مستقر شوید.
وی افزود: در صورت بروز سرفه های شدید و تنگی نفس و تنفس های تند و سطحی، برای جلوگیری از عوارض و مشکلات بعدی به مراکز درمانی و اورژانس مسمومیت ها مراجعه شود تا اقدامات لازم از جمله استفاده از اکسیژن، داروهای گشاد کننده راه های هوایی و اقدامات پاراکلینیکی از جمله انجام رادیوگرافی قفسه سینه انجام شود.
استان خراسان شمالی 940 هزار نفر جمعیت دارد.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.