به گزارش ایرنا در جلسه شورای یکشنبه فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان فاروج در ابتدا دستگاه های عضو با بیان ضرورت های پیشگیری از اعتیاد، به کارهایی که سایر دستگاه ها می توانند در این حوزه انجام دهند اشاره کردند و از محدودیت های خود گفتند، که هادی رجائی نیا، فرماندار شهرستان اظهار داشت: یکی از اشکالات ما در نشست ها در پاسخ به نظر خواهی ها این است که در حوزه دستگاه خودمان فقط از تنگناها می گوییم و در مقابل برای سایر دستگاه ها نسخه های آرمانی می پیچیم.
وی افزود: در صحبت مدیران همه دستگاه ها، حرف از انجام کارهای بسیاری بود اما چرا خروجی این کارها آنچنان که باید مشهود نیست؟
فرماندار فاروج با بیان اینکه پنهان کاری های بیش از حد در حوزه های آسیب های اجتماعی همچون معضل اعتیاد و مواد مخدر به نفع مردم نیست گفت: این روند فقط بر مشکلات می افزاید.
وی با تاکید بر پرهیز از داشتن نگاه آرمانی به مسائل بیان داشت: برای داشتن خروجی از این نشست، گام اول، شناسایی همه کانون های بحرانی اعتیاد به همت دستگاه ها وبخشداری ها است تا بعد از جمع بندی این داده ها، اولویت بندی برنامه ها برای تمرکز در مناطق آلوده وپر آسیب انجام شود.
فرماندار فاروج گفت: برنامه ها در دو بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تقسیم می شود و علاوه برآن هر دستگاه عضو این شورا، طرح جامعی از نیازمندی هایش در خصوص مشارکت دستگاه های دیگر برای اجرای برنامه ها و اهداف براساس شرح وظایفش تهیه و به نشست بعدی شورای ارائه کند تا تفاهم نامه های لازم با دستگاه ها امضا شود.
رجائی نیا گفت: بعد از تهیه برنامه ها، یکی از مهمترین رویکردها در اجرای آن، ارزیابی فعالیت های انجام شده برای مشخص شدن خروجی ها ومیزان اثر گذاری هر فعالیت در همین نشست شورا است.
وی با بیان اینکه، در بخش ارائه مشاوره ها در شهرستان دچار ضعف هستیم که این مسئله قابل پذیرش نیست بیان داشت: در نشست با مدیرکل بهزیستی این مسئله مطرح و قول مساعد برای تامین نیروی مشاور داده شد.
وی با گلایه از فعال نبودن اورژانس اجتماعی شهرستان باوجود تامین خودروی آن وف قط به خاطر نبود نیروی متخصص گفت: مطالبه ما از اداره کل بهزیستی تامین نیرو برای اورژانس اجتماعی از شهرستان های دیگر و فعال شدن این واحد حتی برای یک روز در هفته است.
فرماندار فاروج افزود: وقتی اطلاع رسانی انجام شود وبخش خصوصی استقبال مردم از اورژانس اجتماعی را ببیند انگیزه ایجاد مراکز مشاوره در شهرستان را می یابند.
مقام عالی دولت در شهرستان از دستگاه های فرهنگی خواست، جایگزین های فرهنگی مناسب را برای پر کردن فراغت افراد معرفی کنند تا بخشی از زمان قشر آسیب پذیر در این قالب پر وگامی در مسیر پیشگیری از اعتیاد با این رویکرد برداشته شود.
وی بر خانواده محور بودن برنامه های فرهنگی در شهرستان تاکید کرد وگفت: یکی از اشکالات که به آسیب های اجتماعی دامن می زند سرد شدن کانون های خانواده است.
رجائی نیا با اشاره به اینکه صرف برگزاری برنامه های آموزشی شاید مخاطب زیادی را جذب نکند افزود: کارگاه های آموزشی را در دل جشن های ملی و مذهبی برگزار کنیم تا اثر گذاری آن بیشتر شود.
فرماندار فاروج تاکید کرد: برای وقت سالن ها ی ورزشی باید برنامه تعریف کنیم و از تاثیرگذاری سمن ها و مجموعه های مردم نهاد در مسیر برنامه های پیشگیری از اعتیاد نباید غفلت کرد.
در این نشست سه نفر از مدیران کمپ های ترک اعتیاد و کلینک های بازتوانی و درمان مواد مخدر شهرستان، تجربه های کاری شان را در اختیار اعضا گذاشتند و مصوب شد، تامین نیروی اورژانس اجتماعی حتی برای یک روز در هفته از اداره کل بهزیستی پیگیری شود.
شهرستان 52 هزار نفری فاروج در 90 کیلومتری مرکز استان خراسان شمالی قرار گرفته است.
خبرنگار: مرضیه مهربان انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
7187/1744

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.