معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: اکنون ۷۸.۹ درصد از پهنه این استان ۲۸ هزار کیلومتر مربعی واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی است که شدت آن از خفیف تا بسیار شدید متفاوت است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی اظهار داشت: خشکسالی در شهرستان های اسفراین، بجنورد و راز و جرگلان بیش از ۹۰ درصد است که شدیدترین میزان خشکسالی را دارند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، مهدی کمالی افزود: میزان خشکسالی در شهرستان مانه و سملقان به عنوان شهرستان کشاورزی استان ۸۳ درصد است.

وی اظهار داشت: امسال میزان بارندگی در استان بسیار کم بوده است به طوری که در سال آبی جاری به طور میانگین ۱۵۶.۱ میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است که این رقم در سال گذشته ۲۹۵.۸ میلی متر و در بلند مدت ۲۶۰.۹ میلی متر بوده است.

کمالی گفت: بر این اساس میزان بارندگی در استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۴۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۰ درصد کاهش دارد و این بدان معنا است که ۴۰ درصد از بارش سالانه مورد انتظار در استان تامین نشده است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی با بیان اینکه روند کاهش بارندگی تا پایان شهریورماه که پایان سال آبی جاری است، ادامه دارد و بارش های پاییز هم با تاخیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: پیش بینی فصلی برای شروع پاییز این است که بارش ها با تاخیر و البته کمتر از نرمال خواهد بود و بر این اساس کشت دیم غلات که به صورت خشکه کاری انجام می شود با مشکل روبه رو خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: امسال شرایط خشکسالی حاکم بود و اکنون بحران کم بارشی در کشور و استان منابع آبی را تحت تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.