۷۹ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی و تنها ۲۱ درصد از آن واجد شرایط نُرمال تا ترسالی است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: ۷۹ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی و تنها ۲۱ درصد از آن واجد شرایط نُرمال تا ترسالی است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، حمیدرضا خورشیدی روز دوشنبه با اشاره به تحلیل شاخص "SPEI" در دوره ۱۰ ساله تا پایان خرداد ۱۴۰۰ افزود: درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلندمدت(هیدرولوژیک) در بسیاری از مناطق استان اصفهان وجود دارد.

وی ادامه داد: مساحت مناطق درگیر خشکسالی در استان در مقایسه با ماه گذشته به میزان ناچیز ۱.۸ درصد کاهش داشته که بدلیل وقوع بارش‌های بالاتر از نرمال اردیبهشت در مناطق شمال و شرق استان بوده که تاثیر آن نیز بر خشکسالی بلندمدت در مقایسه با خشکسالی هواشناسی(کوتاه‌مدت) ناچیز است.   

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهار داشت: از مجموع ۷۹ درصد از مساحت درگیر خشکسالی استان ۲۷.۲ درصد خشکسالی خفیف، ۲۴.۸ درصد خشکسالی متوسط، ۱۹.۴ درصد خشکسالی شدید و ۷.۷ درصد خشکسالی بسیار شدید دارد.

وی اضافه کرد:تحلیل شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان خرداد بیانگر آن است که درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلندمدت بسیاری از مناطق حوضه گاوخونی را فرا گرفته به گونه‌ای که ۷۱.۴ درصد از مساحت آن درگیر خشکسالی بوده و تنها ۲۶.۳ درصد از مساحت این حوضه شرایط نرمال و ۲.۳ درصد شرایط ترسالی دارد.

خورشیدی خاطرنشان کرد: بطورکلی مساحت مناطق درگیر خشکسالی در حوضه گاوخونی نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: از مجموع ۷۱.۴ درصد مساحت خشکسالی گاوخونی ۳۳.۴ درصد دارای خشکسالی خفیف، ۲۳.۷ درصد دارای خشکسالی متوسط، ۷.۴ درصد دارای خشکسالی شدید و ۶.۹ درصد خشکسالی دارای بسیار شدید است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، میزان خشکسالی در زیر حوضه‌های چلگرد- قلعه شاهرخ، دامنه و چهل‌خانه را در  مجموع  ۱۰۰ درصد اعلام کرد.

خورشیدی با بیان‌اینکه در پایان خرداد ۱۴۰۰ هنوز ۷۹ درصد از مساحت استان و ۷۱.۴ درصد از مساحت حوضه آبخیز گاوخونی درگیر خشکسالی بلندمدت (هیدرولوژیک) بوده است بر ضرورت مدیریت مصرف و صرفه جویی آب در بخش های مختلف تاکید کرد.

وی تصریح کرد: در تمام شهرستان های استان در خرداد سال جاری میزان بارش ها نسبت به میزان بلندمدت کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت: میزان بارش‌ها استان در مرداد ۰.۴ میلیمتر بوده که نسبت به آمار بلندمدت، ۸۱.۵ درصد معادل ۱.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

وی بیان کرد: میانگین دمای استان در خرداد ۲۸ درجه سانتیگراد بوده که در مقایسه با بلندمدت ۲۴.۸ درجه سانتیگراد به میزان ۳.۲ درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

خورشیدی گفت: در پایان خرداد ۱۴۰۰، در شهرستان‌های بویین و میاندشت، خمینی شهر و لنجان، مجموع خشکسالی، ۱۰۰ درصد بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.