رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به عدم کشتار دام های مبتلا به تب مالت هشدار داد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: دام مبتلا به بیماری تب مالت، باید کشتار شود و مقاومت دامداران در این زمینه به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

به گزارش جماران، حسن قاسمی فرد روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی از دامداران در برابر کشتار دام مبتلا به تب مالت، مقاومت می کنند و البته علت آن پرداخت نشدن غرامت برای کشتار است.

وی تصریح کرد: از سال گذشته و با اجباری شدن بیمه دام، دامپزشکی غرامتی برای کشتار دام آلوده به تب مالت پرداخت نمی کند از این رو برخی از دامداران رغبتی به کشتار دام ندارند.

وی اظهار داشت: اگر دام زیر پوشش بیمه باشد، دامدار غرامت دریافت کند اما بیشتر دامداران از بیمه استقبال نکرده اند و در صورت کشتار دام آلوده به تب مالت، غرامتی دریافت نمی کنند.

قاسمی فرد درباره بیماری تب مالت و یا بروسلوز گفت: برای مبارزه با این بیماری در گاو و گوساله به چهار طریق عمل می شود که شامل واکسیناسیون، مراقبت سرمی یا  تست کشتار،  آموزش و ترویج و نیز مراقبت بهداشتی و قرنطینه ای است، البته این اقدامات در دام سبک یکسان است اما تست کشتار برای گوسفند و بز خیلی محدود است، تنها در مواردی که گزارش از دانشگاه علوم پزشکی از ابتلای افراد به تب مالت به دست برسد، انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام سنگین هم ۲ نوع است، واکسن دوز کامل که در گوساله های ماده چهار تا ۱۲ ماهه انجام می شود و پیش بینی می شود امسال ۲ هزار راس گوساله ماده زیر پوشش قرار گیرد.

قاسمی فرد افزود: واکسیناسیون دوز کاهش یافته هم سالانه برای ۱۵ هزار راس دام سنگین استان بالغ انجام می شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: واکسیناسیون دوز کامل دام سبک هم امسال برای ۳۲۵ هزار راس انجام می شود.

وی تصریح کرد: امسال تاکنون مراقبت سرمی برای ۳۴۰ راس گوسفند و بز انجام شده که تعداد دام آلوده صفر بوده و همچینین مراقبت سرمی سه هزار و ۲۹۵ راس دام سنگین استان انجام شده است  که موارد آلوده صفر بوده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال قرار است خونگیری و یا مراقبت سرمی هم برای پنج هزار و ۸۰۰ راس دام سنگین انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.