محمد رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در تاکستان هایی که در ارتفاعات است به علت سردی هوا و باز نشدن برگ ها هنوز این بیماری در تاک ها مشاهده نشده است.

وی از کشاورزان خواست تا در صورت مشاهده بیماری سم پاشی های لازم را داشته باشند و گفت:  هم اکنون این مشکل نگران کننده و حاد نیست، اما باید کشاورزان آن را بسیار جدی بگیرند.

رضایی اظهار داشت: بیشتر تاکداران این استان توصیه‌های کارشناسان و صاحب نظران را جدی گرفتند و با مبارزه حفاظتی به موقع تاکستان‌ها را از بیماری سفیدک داخلی انگور نجات داده اند اما در صورت بروز بیماری باید سریع نسبت به سم پاشی اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه آلودگی اولیه قابل کنترل است افزود: این بیماری تحت تاثیر اقلیم است و در صورت بارانی شدن هوا شیوع پیدا می‌کند که در این صورت به تاکستان‌ها خسارت وارد می‌شود.

سالانه ۱۸۵ هزار تن انگور در سطح ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار استان تولید می شود که سهم آن در سبد اقتصاد کشاورزی این خطه ۱۳ درصد است.

به گزارش ایرنا در سال ۹۵ آفت سفیدک داخلی به ۴۰ درصد تاکستان‌های خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت ۸۱۰ میلیارد ریال برآورد شد.

وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب های مهم تولید انگور در کشور تبدیل کرده است؛  از کل انگور تولیدی حدود ۱۳ هزار تن به صورت تازه خوری و ۲۵ هزار تن فراوری و حدود ۹۰ هزار تن مازاد است.   

در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد.

۶۵ درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون تن انواع محصول کشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.