محمدرضا غلام زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ترکمنان استان در سال های گذشته نسبت به بیمه های اجتماعی بی اعتنا بودند اما با برگزاری چندین نشست با علما و ریش سفیدان این قوم هم اکنون استقبال خوبی از آن می شود.

وی افزود: در سال ۹۷ در منطقه ترکمن نشین راز و جرگلان تنها ۲۰۶ نفر خود را بیمه اجتماعی کردند اما بعد از برگزاری این نشست ها در سال گذشته هزار و ۶۳۱ نفر به عضویت این صندوق ها در آمدند.

 وی با بیان اینکه فعالیت بیمه‌ای استان در سال گذشته به خصوص در سه ماهه پایان سال به اندازه ۶ سال گذشته بوده است گفت: هم اکنون چهار هزار و ۶۰۰ نفر از ترکمنان این استان زیر پوشش بیمه هستند.

وی تعداد مشمولان منطقه راز و جرگلان را افزون بر ۱۱ هزار نفر دانست و اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا تمامی این افراد که شرایط بیمه را دارند و زیر پوشش هیچ سازمان بیمه گری نیستند جذب صندوق کنیم.

غلام زاده افزود:  تاکنون، ۳۱ درصد جمعیت روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: ۱۷۹ هزار نفر از جمعیت روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان مشمول بیمه هستند که از این تعداد حدود ۱۴۰ هزار نفر روستایی و مابقی عشایری و روستایی ساکن در شهر هستند.

 غلام زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه استاندار خراسان شمالی برای بیمه روستایی و عشایری استان هدفگذاری کرده است که ضریب نفوذ بیمه شدگان این صندوق باید به بالای ۸۰ درصد و حتی در برخی از شهرستان ها به ۱۰۰ درصد برسد در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام شد و در سه ماهه پایان سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا بیشترین جذب را داشته ایم.

وی افزود: تا پیش از راه اندازی صندوق بیمه اجتماعی،  بسیاری از ساکنان روستاها، کشاورزان و عشایر کشور که سهم بالایی در تولید مواد غذایی کشور دارند، تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار نگرفته بودند تا اینکه این صندوق با مصوبه مجلس و دولت تاسیس و موظف به برقراری بیمه اجتماعی برای کشاورزان، روستائیان و عشایر شد.

وی از تمامی روستاییان و عشایر خراسان شمالی خواست تا خود را بیمه تامین اجتماعی کرده و از مزایای عضویت در صندوق استفاده کنند تا همانند کارمندان بعد از بازنشستگی نیز حقوق بگیرند.

خراسان شمالی از نظر زیر پوشش بردن جمعیت هدف در کشور رتبه ۱۰ را دارد.

چهل و پنجمین محفل فقهی علمای احناف ترکمن صحرا با حضور مدیر صندوق بیمه اجتماعی استان گلستان و مدیر بیمه اجتماعی خراسان شمالی و با مشارکت اکثریت اعضاء فقهی و اساتید و محققین از استان های گلستان، مازندران و خراسان شمالی در محل مدرسه علوم دینی ربانیه چنارلی در شهرستان مراوتپه در دی ماه سال گذشته برگزار شد.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.
خراسان شمالی جزو استان های با سطح درآمدی پایین است.

شهرستان راز و جرگلان سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۹۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان ترکمن های سنی مذهب هستند که در شهرستان های بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.