مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان شمالی روز یکشنبه با خبرنگار ایرنا گفت: سهامداران استان میتوانند به دو روش مستقیم و غیرمستقیم سهام خود را مدیریت کنند و برای این کار یک ماه فرصت تعیین شده است تا وارد سامانه شده و نحوه مدیریت خود بر این سهام را مشخص کنند.

ابراهیم قربانی افزود: در صورت مدیریت مستقیم این افراد باید همه مراحل سرمایه گذاری در بازار سهام را خود انجام دهند و در روش غیرمستقیم این کار توسط شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان انجام می شود.  

وی با بیان اینکه این شرکت به نمایندگی از سهامداران استان  ۷۲۰ میلیارد ریال از سهام شرکت های در حال واگذاری دولتی را خریده است، افزود: هم اکنون ارزش این سهام چندین برابر شده است و لازم است سهامداران در مورد مدیریت آن دقت نظر لازم را داشته باشند اما اگر نتوانند و یا نخواهند که وارد سامانه شوند، مدیریت سرمایه گذاری سهام عدالت به نمایندگی از طرف سهامداران، امور سهامداری آنان را انجام خواهد داد.

طرح توزیع سهام عدالت در کشور از سال ۱۳۸۵ آغاز و بر اساس آن مالکیت بخشی از سهام تعدادی از کارخانه‌ها و بنگاه‌های دولتی به گروه‌هایی از شهروندان منتقل شد. تا پیش از این مالکان این سهام حق فروش سهام خود و دریافت سود را تا ۱۰ سال یعنی ۱۳۹۵ نداشتند.

پیش از اجرایی شدن طرح سهام عدالت، روند خصوصی‌سازی در کشور به کندی پیش می‌رفت اما ارزش سهام عدالت در همان مرحله اول ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۳۸۵ پس از شکل‌گیری تفسیر جدیدی از اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت توانست تا ۸۰ درصد سهام کارخانه‌ها، بنگاه‌های بزرگ دولتی را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند. این سهام شامل شرکت‌های بزرگ نظیر خودروسازی‌ها، فولاد، معادن، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، نیروگاه‌ها، مخابرات و نفت گاز بود.

برای شروع فرآیند اختصاص سهام عدالت به اقشار مختلف جامعه، در مرحله اول افراد مشمول مشخص و با انجام دهک بندی، ۶ دهک جمعیتی کشور از پایین‌ترین درآمد به بالا (در حدود ۴۲ میلیون نفر) مشخص شدند.

پس از مشخص شدن دهک‌های مختلف، یک شرکت دولتی با نام شرکت کارگزاری سهام عدالت به زیرمجموعه سازمان خصوصی‌سازی اضافه و ۳۳۷ شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستانی و ۳۰ شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت در استان ها  تاسیس شد تا امور سرمایه گذاری سهام عدالت را مدیریت کند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

این استان از نظر سرانه درآمدی در ردیف آخرین استان های کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.