بر اساس شنیده ها، یکی از ماموران یگان حفاظت محیط زیست اسفراین، مدتی قبل در پارک ملی سالوک اقدام به شکار یک راس قوچ وحشی کرده است که اکنون پرونده این تخلف به دادسرا رفته است.  

البته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی بر این عقیده است که هنوز مشخص نیست که عامل شکار این قوچ وحشی، شکاربان باشد.

مهدی اله پور اظهار داشت: لاشه قوچ وحشی شکار شده، اواخر سال گذشته در منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین کشف شد و در این زمینه گمانه هایی از اینکه عامل شکار،  با یکی از محیط بانان در ارتباط باشد وجود دارد اما این امر هنوز برای ما محرز نشده است.

بر اساس اخبار منتشره در فضای مجازی، یکی از ماموران یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در اسفراین در زمان استراحت و با اطلاع از موقعیت سایر ماموران، در پارک ملی سالوک اقدام به شکار این قوچ وحشی کرده است.

گفته می شود پس از انجام شکار،  همکاران وی از این اقدام خلاف مطلع می شوند و اگر چه در ابتدا از صورت جلسه تخلف و تشکیل پرونده امتناع می کنند اما با رسیدن خبر به اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اطلاع تعداد بیشتری از نیروهای محیط زیست، برای این مامور متخلف پرونده تشکیل شده است.

اکنون در مجموعه سالوک بیش از ۲ هزار راس قوچ و میش زیست دارند.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های خراسان شمالی شناخته می شود.
قسمت شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.
قوچ و میش اوریال، پازن و بز در کوهستان ها، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.
شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و ۳منطقه شکارممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.