محمد رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مبارزه با آفت ملخ در عرصه های طبیعی وظیفه دولت است افزود: با توجه به مهیا بودن شرایط این آفت امسال رشد می یابد، بارش باران علاوه بر اینکه مراتع را به عنوان خوراک ملخ غنی می کند باعث محرک باز شدن کپسول تخم ملخ ها نیز می شود.

وی کانون های ملخ در سال گذشته را مربوط به شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد عنوان کرد و افزود: یکسری از کانون های ملخ نیز در شهرستان های  مانه و سملقان و راز و جرگلان بود که مربوط به مهاجرت ملخ از سمت کشور ترکمستان بود.

رضایی با بیان اینکه کانون های ملخ هر سال متغیر  هستند،  اظهار داشت: این ملخ های مراکشی بومی کشور و استان هستند و به عنوان آفت عمومی باید توسط دولت مبارزه شود.

وی گفت: کانون‌های ملخ در مراتع استان به علت شرایط خاص آب و هوایی و بارش‌های مناسب شکل گرفته که با توجه به وفور تغذیه، اگر مبارزه با آن به صورت جدی انجام نشود، حالت طغیانی و تهاجمی به خود خواهند گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون کانون ها در حد مبارزه نیست گفت: اما با توجه به فعالیت پوره ملخ و بارش های باران باید به زودی مبارزه را آغاز کنیم، تعلل در مبارزه با ملخ‌های مراتع، این وضعیت می‌تواند خسارات آفت را متوجه عرصه‌های زراعی و باغی کند.

رضایی با بیان اینکه در عرصه‌هایی که مبارزه شیمیایی می‌شود پرچم‌های قرمزی به منظور هشدار نیز نصب می‌شود گفت: دامداران از چرای دام در این مناطق خودداری خواهند کرد و دست کم به مدت یکماه پس از سمپاشی چرای دام در این مناطق ممنوع می شود.

وی افزود: کشاورزان و دامداران به محض مشاهده ملخ با تراکم بالا در اماکن نسبت به اطلاع‌رسانی به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مربوطه اقدم کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پارسال در ۳۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی این استان با انواع آفات و بیماری‌ها مبارزه شیمیایی شده که بخشی از این مبارزه مربوط به سال آبی جاری است.

رضایی اظهار داشت: از جمله مبارزه انجام شده  ۹ هزار و ۸۷۸ هکتار مربوط به سن غلات، هفت هزار و ۵۲۹ هکتار ملخ، ۸۰ هزار و ۳۸۹ هکتار علف‌های هرز در مزارع غلات و هشت هزار و ۶۷۰ هکتار مربوط به مبارزه با جوندگان بوده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار و مابقی باغ است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.