محمدنقی کاظمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری دانه روغنی گلرنگ در سطح 80 هکتار از اراضی دیم شهرستان های بجنورد، شیروان و جاجرم کشت می شود که از این میزان 45 هکتار در شیروان کشت خواهد شد.
وی میانگین تولید دانه از این محصول را 1.5 تا سه تن در هر هکتار عنوان کرد و گفت: دانه روغنی گلرنگ در اراضی دیم تیرماه برداشت می شود که از مجموع کل سطح زیر کشت این محصول در شیروان، 90 تن دانه تولید خواهد شد.
کاظمیان با بیان اینکه بتازگی 2 تن و 300 کیلوگرم بذر گلرنگ شامل ارقام گل مهر و پدیده وارد استان خراسان شمالی شده است افزود: گلرنگ به عنوان ماده رنگی محسوب می شود که درآمد فروش گلچه های آن در هر هکتار 50 میلیون ریال است و خرید تضمینی آن توسط سازمان غله و تعاون روستایی انجام می گیرد که امسال نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی، 30 هزار ریال است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص مزایای کشت این دانه روغنی گفت: گلرنگ گیاه مقاوم نسبت به تنش های محیطی است و اراضی که منابع آبی محدودی دارند و یا دارای زمین و آب نامتعارف هستند این گیاه مقاوم به شوری و تنش آبی است.
دانه روغنی گلرنگ نسبت به دیگر دانه های روغنی از شهرت و میزان تولید پایین تری برخوردار است و با قیمت مناسبی به فروش می رسد.
دانه روغنی گلرنگ از گیاهان بومی ایران می باشد که روغن موجود در آن مناسب برای مصارف خوراک انسانی است، به همین دلیل تولید آن به صورت عمده انجام می شود تا جهت روغن کشی استفاده گردد، هر چند به روش های دیگری می توان از خواص و ترکیبات دانه روغنی گلرنگ مانند روغن موجود در آن، بهره مند شد.
شهرستان شیروان 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.