شهریار صالحی روز یکشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خیارشورهای این روستا همه ساله در اواخر تابستان تولید می شود که بخشی از آن اسفند و فروردین در خراسان شمالی و استان های دیگر به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه امسال به علت شیوع کرونا و نبود مسافران نوروزی محصولی کمتری به فروش رسیده است گفت: هر سال این محصول به خارج از کشور بویژه عراق صادر می شد که تاکنون در این زمینه صادراتی انجام نشده است.

صالحی با اشاره به اینکه بیشتر مشتریان خیارشور تولیدی روستای زوارم شیروان از استان های تهران، مازندران، خراسان جنوبی و کرمان هستند، افزود: امسال حتی استان های همجوار هم خرید نداشته اند.

دهیار روستای زوارم  شیروان گفت: در ۲ سال گذشته تولید خیارشور روند افزایشی داشته اما اینک وضعیت فروش متوقف و صادرات به کشور عراق هم صفر شده که کشاورزان نیازمند حمایت ویژه دولت هستند.

صالحی با اشاره به هزینه های انجام شده برای تولید این محصول اظهار داشت: با گرم شدن هوا امکان نگهداری این همه محصول در روستا وجود ندارد و به همین علت کشاورزان امسال قادر به کشت خیار و تبدیل آن به خیارشور نخواهند بود.

وی با بیان اینکه از ۵۰۰ خانوار این روستا، شغل ۴۰۰ خانوار تولید خیارشور است گفت: تولید این محصول در بین خانوارها از ۱۰ هزار دبه تا ۶۰ هزار دبه است که هر دبه هشت کیلویی با بهترین کیفیت و مرغوب، ۲۶۰ هزار ریال به فروش می رسد.

به گفته صالحی سالانه در این روستای گردشگری، بیش از۵۰۰ هزار دبه خیارشور تولید می شود که از این میزان در سال های گذشته ۱۰۰ هزار دبه به کشور عراق صادر می شد.

زوارم یا دره بهشت خراسان شمالی از روستاهای هدف گردشگری در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان یکی از نادرترین ییلاق های خراسان شمالی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.