براساس برآورد برخی مسوولان خراسان شمالی، بیش از ۲۰ هزار کارگر و نیروی کار این استان در دیگر استان ها به کار مشغول بوده اند که اکنون با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی به تدریج از این کوچ کاری بازمی گردند.

بیشتر این کارگران برای یافتن کار، به پایتخت و یا استان های شمالی رفته بودند، همان جاهایی که اکنون با رنگ سرخ و پرخطر کرونایی در نقشه ها خودنمایی می کنند و بر فرض که اگر تنها یک درصد از این افراد ناقل این ویروس باشند، چه بلایی بر سر شهر و روستاهای این منطقه خواهند آورد.

این در شرایطی است که شهرها و روستاهای خراسان شمالی از لحاظ داشتن امکانات درمانی و پزشکی، بسیار در مضیقه بوده و از حداقل زیربناهای این حوزه نیز محرومند.

بر اساس اعلام مسوولان، تنها شهرستان مرزی و محروم رازو جرگلان، ۵ هزار نفر نیروی کاری مهاجر دارد که اکنون بازگشت آنان، بیمی در دلها انداخته و سلامت خانواده ها و اطرافیان آنان را تهدید می کند.

این در حالی است که این شهرستان مرزی با ۷۰ هزار نفر جمعیت، که دست بر قضا هنوز در میان شهرستان های هشتگانه خراسان شمالی، بدون هیچ بیمار مثبت کرونایی، وضعیت سفیدی دارد از داشتن بیمارستان و مرکز درمانی بی بهره است.

رصد سلامت مسافران

بخشدار جرگلان در شهرستان مرزی راز و جرگلان در این باره گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، تنها هزار و ۲۰۰ نفر از روستاییان این بخش برای کار به خارج استان مهاجرت می کنند که تا کنون ۷۵۰ تا ۸۰۰  نفر از این کارگران به محل زندگی خود، برگشته اند.

پولاد نجاهی اظهار داشت: کمیته های پیشگیری از کرونا در روستاها تشکیل شده است و تلاش شده تا هر فرد غیربومی که وارد روستا می شود، شناسایی شده و سلامتی اش رصد شود و اگر فردی مشکوک به کرونا باشد، به درمانگاه معرفی می شود.

کمیته های پیشگیری از کرونا در روستاها تشکیل شده است و تلاش شده تا هر فرد غیربومی که وارد روستا می شود، شناسایی شده و سلامتی اش رصد شود، اگر فرد مشکوک به کرونا باشد، به درمانگاه معرفی می شود

وی گفت: دهیاران درباره دغدغه بازگشت کارگران از خارج استان، توجیه شده اند و در این زمینه نشست های اضطراری برگزار شده است.

نجاهی گفت: در صورتی که فردی برای دادن تست و انجام بررسی های لازم، همکاری نکند، از قوه قهریه و ظرفیت پاسگاه برای معرفی وی به درمانگاه استفاده می شود.

بخشدار بخش جرگلان افزود: همچنان نگران انتقال بیماری از کارگران به مردم بخش هستیم و با تمام توان پیگیری می کنیم و تمام افرادی که به استان باز می گردند زیر ذره بین هستند.

تشکیل ستاد پیشیگری از کرونا 

فرماندار راز و جرگلان هم از تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا در این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: ما هم نسبت به نظارت دقیق بر مسافران و افرادی که از شهرهای دیگر به روستاهای خود باز می گردند، حساس هستیم.

روح الله حسین پور با اشاره به اینکه اوج بازگشت مسافران راز و جرگلان، هفته جاری است، اظهار داشت: تک تک افراد که به روستاها وارد می شوند، مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت شناسایی افراد مشکوک، به دانشگاه علوم پزشکی معرفی می شوند.

بازگشت ۲ هزار مهاجر در ۲ روز آینده 

رییس شبکه بهداشت شهرستان راز و جرگلان هم در این باره گفت: برآورد می شود چهار تا پنج هزار مسافر در این ایام به شهرستان وارد شوند که پیش بینی می شود ۲ هزار نفر در دو سه روز دیگر وارد شهرستان شوند.  

رضاعلی یوسفی اظهار داشت: تاکنون هزار و ۶۶۷ نفر مسافر به این شهرستان وارد شده اند که از همه آنان سیاهه برداری شده و روزانه پیگیری می شود.  این افراد تا ۱۴ روز در قرنطینه خانگی خواهند بود و سلامت آنان مورد پایش قرار می گیرد.

وی افزود: هر فردی که علائم ابتلا به کرونا داشته باشد، به وسیله پزشکان مراکز بهداشتی معاینه می شود  و در صورت نیاز برای درمان به مرکز استان ارجاع داده می شود.

یوسفی گفت: پنج نقطه از شهرستان، شامل پنج خوابگاه شهرستان راز و جرگلان،  برای استفاده به عنوان نقاهتگاه در شرایط حاد و خاص پیش بینی شده است که البته هنوز نیازی به این نقاهتگاه ها نیست.  

رییس شبکه بهداشت راز و جرگلان تصریح کرد: از مردم خواسته شده در خانه های خود بمانند و از تجمع و برگزاری مراسم اکیدا خودداری کنند.

خانه های بهداشت توجیه هستند

فرماندار مانه و سملقان نیز گفت: ما هم نگران وضعیت سلامت روستاییانی هستیم که برای کار، به استان تهران و دیگر استان ها مهاجرت کرده بودند و اکنون به خانه بازمی‌گردند.

محمودرضا معموری درباره نگرانی روستاییان از بازگشت افرادی که برای کار به خارج استان مهاجرت کرده اند، گفت: اکنون حساسیت بالا رفته است، هر فرد که وارد روستا می شود توسط دهیار و بهورز روستا شناسایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه، به خانه های بهداشت و دهیاران اعلام شده است تا این افراد را شناسایی و معرفی کنند تا نسبت به غربالگری آنان اقدام شود.  

به خانه های بهداشت و دهیاران اعلام شده است تا این افراد را شناسایی و معرفی کنند تا نسبت به غربالگری آنان اقدام شود

معموری اظهار داشت: افراد مشکوک، به خانه بهداشت روستا و یا خانه بهداشت نزدیک ترین روستا ارجاع داده می شوند، در تک تک روستاها، بررسی ها بر سلامت افراد مهاجر که به روستا بازگشته اند، انجام می شود.

وی افزود: این افراد، اگر فرد تب داشته و یا علائم ابتلا به کرونا داشته باشد و برای اقدامات لازم قرنطینه، همکاری نکند، اقدامات قانونی انجام می شود.

فرماندار شهرستان مانه و سملقان گفت: خوشبختانه تا کنون همراهی خوب و مناسبی از سوی مردم در این زمینه صورت گرفته است.

بخشدار بخش مرکزی بجنورد هم درباره نگرانی ها از بازگشت کارگران شاغل در استان های پرخطر به لحاظ کرونایی، گفت: در این زمینه، دهیاران و مسوولان در خانه های بهداشت، نسبت به اقدامات لازم توجیه شده اند.

مجید اسداللهی اظهار داشت: خانه های بهداشت با همکاری دهیاران، نسبت به شناسایی این افراد اقدام می کنند تا اقدامات لازم برای غربالگری آنان انجام شود.  

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی هم در این باره گفت: در روستاها آموزش های لازم به اهالی داده شده است تا افراد مشکوک را معرفی کنند و مراقبت های اولیه انجام می شود تا خانواده ها مبتلا نشوند.

فیض الله برزگر اظهار داشت: آنچه برای جلوگیری از ابتلای به کرونا مهم است، رعایت بهداشت فردی و عمومی است و در این باره، خانه های بهداشت و بهورزان، توصیه ها و آموزش های لازم را به شهروندان ارائه می دهند.  

در خراسان شمالی ۶۰ مرکز بهداشتی روستایی دایر است که از این تعداد، ۵۵ مرکز فعال است و ۵۰۰ نفر بهورز در این مکان ها خدمت رسانی می کنند.  

۳۳۲ خانه بهداشت در نقاط روستایی و نیز حاشیه های شهرهای خراسان شمالی دایر است که از این تعداد ۳۲۱ خانه بهداشت فعال است.  

در این استان ۹۱ مرکز جامع سلامت نیز دایر شده که این مراکز در روستاها و حاشیه های شهرها فعالیت دارند و ۱۱۰ پزشک در آنها مشغول خدمات رسانی هستند.  

بر اساس اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تا روز سه شنبه، ۲۷ اسفندماه، ۱۰۰ نفر در این استان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این بیماران در شهرستان بجنورد ۴۹ نفر، اسفراین ۲۵ نفر، مانه و سملقان ۸ نفر، شیروان ۵ نفر، فاروج ۵ نفر، جاجرم ۴ نفر و گرمه ۳ نفر به ثبت رسیده است.

همچنین تاکنون ۷ نفر در این استان بر اثر این بیماری درگذشته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.