آنان که امسال، روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرده و از جمله در اوایل امسال با معضلات سیل فراگیر و رکود بازار پس از آن دست و پنجه نرم کرده بودند، چشم به بازار شب عید سال جدید داشتند اما سرنوشت خواب دیگری دیده بود و اکنون باز بحران کرونا گریبان آنان را گرفته است.

اصناف خراسان شمالی، بهار امسال را با کمک رسانی به سیل زدگان در شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان آغاز کردند، صنف های مختلف وقتی هم استانی های خود را در سیلاب بهار گرفتار دیدند، بیکار ننشستند و با جمع آوری کمک ها، به یاری حادثه دیدگان شتافتند.

بازاریان، ترکش های خروج آمریکای پیمان‌شکن از برجام و تشدید تحریم ها را از یاد نخواهند برد، ترکش هایی که با افزایش قیمت ارز و نوسان قیمت، برنامه ریزی های آنان را به کما برد و نفس را در سینه ها حبس کرد.

فعالان صنفی با سپری کردن حوادث تلخ گرانی ها، خود را برای روزهای پایانی اسفند آماده کرده بودند تا در این روزهای طلایی بازارداری کنند اما پیدا شدن سرو کله کرونا، بار دیگر برنامه های آنان را بر هم ریخت.

اما اصناف بار دیگر پای کار آمده و در عرصه کارزار حاضر هستند. بسیاری از آنان برای حفظ سلامت همشهریان خود کرکره ها را پایین کشیده اند تا اجازه ندهند کرونا، بیش از این میدان داری کند. این روزها بازار بجنورد، مرکز استان در سکوتی سنگین فرو رفته است تا صدای پای هولناک کرونا خود را در میان همهمه بازار گم نکند و بیش از پیش شنیده شود.

تعطیلی در فصل سکه

بازاریان کرکره ها را پایین کشیده اند تا اجازه ندهند کرونا، بیش از این میدان داری کند. این روزها بازار بجنورد، مرکز استان در سکوت فرو رفته است تا صدای هولناک کرونا بیش از پیش شنیده شود

یکی از آرایشگران زن بجنورد در این باره گفت: این روزهای اسفندماه، اوج کار ما بود، چشممان به درآمدهای این روزها بود اما کرونا تمام نقشه ها را بر هم زد، و اکنون آرایشگاه را تعطیل کرده ام.

قلی پور اظهار داشت: برای قطع کردن زنجیره بیماری کرونا، همه سهم دارند و من به نوبه خود، با تعطیل کردن کار، تلاش دارم هم خود در امان باشم و هم مانع گسترش بیماری به دیگر افراد شوم.

وی گفت: به هر حال وقتی در آرایشگاه باز باشد، مشتری می آید و می رود و معلوم است که درآمد هم خواهم داشت، اما سلامتی از درآمد مهم تر است.  من کار می کنم که زندگی کنم.

وی می افزاید: کار کردن به چه قیمتی؟ هر قدر هم کار قیمتی باشد، به سلامت نمی رسد، باز بودن در محل کسب و کار، یعنی انتشار ویروس و آلوده شدن مشتریان، و این کوتاهی در حق مردم است.

تعطیلی بازار، زرهی در برابر کرونا 

یکی از فروشندگان لباس هم بستن مغازه را وظیفه هر بازاری عنوان کرده و گفت: این روزها، شرایط حساس است، اگر مشکل را کوچک بشماریم، ممکن است دیر شود، ممکن است نتوانیم از پس آن برآییم.

این روزها، شرایط حساس است، اگر مشکل را کوچک بشماریم، ممکن است دیر شود، ممکن است نتوانیم از پس آن برآییم

وی با بیان اینکه برای شکست کرونا، تنها کاری که از دستم بر می آمد بستن مغازه بود که به آن عمل کردم،  افزود: باید همه یکصدا برای پیروزی بر کرونا، هر چه در توان داریم و از دستمان برمی آید انجام دهیم.

این بازاری گفت: برخی مردم این روزها با وجود توصیه ها، در تکاپوی خرید عید هستند، اما وقتی بازار بسته باشد و با در بسته مغازه ها روبه رو شوند، یقینا کمتر بیرون خواهند آمد.

این فروشنده تصریح کرد: پیام بسته بودن مغازه ها، می تواند حساس بودن شرایط باشد و سبب هوشیاری مردم و تلنگری برای جدی شمردن توصیه ها باشد.

همکاری طلافروشان 

یکی از طلافروشان بجنورد هم در این باره گفت: تعطیلی اصناف اکنون در این شرایط یک وظیفه است و خوشبختانه، طلافروشان در این باره همکاری لازم را کرده اند.

مجید امیدوار اظهار داشت: از همان روزهای نخست آغاز بحران کرونا، برنامه ریزی شد تا طلافروشان تعطیل کنند، در برهه ای از زمان ساعت کاری در نوبت صبح و عصر کم شد و با گذشت زمان که شرایط بدتر شد، طلافروشان، در برهه ای از زمان، تنها در نوبت صبح فعالیت کردند.

وی افزود: اکنون کرونا در حال شیوع است و شرایط نگران کننده است، اگر طلافروشان در این وضعیت فعالیت کنند، سبب انتقال ویروس می شوند.

وی با اشاره به اینکه به گفته پزشکان ماندگاری ویروس کرونا بر روی فلز بیشتر است، گفت: هر مشتری که برای خرید می آید، چندین محصول را امتحان می کند تا یکی را انتخاب کند، در این شرایط کار کردن ما به معنای کمک به انتشار این بیماری است.

هر مشتری که برای خرید می آید، چندین محصول را امتحان می کند تا یک را انتخاب کند، در این شرایط کار کردن به معنای کمک به انتشار این بیماری است

این طلافروش گفت: طلافروشان، همه بده کاری دارند، اما برای شکست کرونا پای روی منافع شخصی خود گذاشته و کرکره ها را پایین می کشند.

خراسان شمالی دارای بیش از ۲۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب است که در قالب هفت اتاق اصناف و ۱۳۶ اتحادیه فعالیت دارند.

با توجه به اینکه بر اساس میانگین کشوری هر واحد صنفی برای ۲.۵ نفر اشتغال ایجاد می کند می توان گفت اصناف خراسان شمالی برای ۶۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

بر اساس اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تا دیروز - یکشنبه- ۵۲ تن در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده و ۵ نفر نیز جان باخته بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.