نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در خراسان شمالی، دوشنبه گذشته خبری شد اما روز جمعه شمار مبتلایان قطعی به این بیماری ۱۶ نفر و مرگ ناشی از آن نیز یک تن اعلام شد.

دکتر سیداحمد هاشمی، جمعه‌شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و قرار گرفتن در ایام پایانی سال، انتظار این افزایش را داشتیم، زیرا تا امروز ترددها از استان های آلوده به خراسان شمالی کمتر انجام می گرفت ولی به تدریج با نزدیک شدن به ایام نوروز و بازگشت اهالی این استان و افزایش ترددها، موارد مشکوک وارد منطقه شد و باعث آلودگی بیشتر استان شد.

وی افزود: بسیاری از این افراد در مرحله ورود بدون علامت بودند ولی با مشاهده برخی از علائم و پس از بستری شدن و تستی که از آنها گرفته شد، مثبت شدند و آمار مبتلایان افزایش پیدا کرد.
هاشمی با اشاره به مستقر شدن این بیماری در استان از افزایش روز به روز آمار مبتلایان خبر داد و گفت: در حال حاضر آمادگی کامل در بیمارستان‌های استان ایجاد شده به طوری که بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد به منظور بستری بیماران مشکوک کاملاً تخلیه شده و بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان نیز در حال آماده سازی است.
 وی با اشاره به کمبود اقلام بهداشتی در استان نیز گفت: این کمبود حتی برای پرستاران بیمارستان‌های استان نیز وجود دارد که به دلیل خرید و مصرف بیش از حد اقلام بهداشتی و ماسک توسط عده ای از مردم، به وجود آمده است.
وی افزود: با این وجود اقدامات خوبی در راستای تولید مواد ضدعفونی کننده صورت گرفته به طوری که در ۲ روز آینده با ورود محموله ای الکل به استان میزان بیشتری از این مواد در حال فراهم سازی است و تولید ماسک پارچه ای نیز در دستور کار است که به زودی در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

مردم در خانه بمانند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بهترین کار در شرایط کنونی را ماندن در خانه دانست و از شهروندان خواست تا جایی که ضرورت ایجاب نمی کند از منزل خارج نشوند و از تجمع در فضاهای شلوغ پرهیز کرده و شستن مکرر دست‌ها و دست نزدن به دهان بینی و چشم را فراموش نکنند.
دکتر هاشمی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی، از مردم خواست در صورت مشاهده موارد و رفتارهای غیربهداشتی در بخش‌های مختلف، به افراد متذکر شوند و به سهم خود از انتقال و انتشار این بیماری جلوگیری کنند.
این متخصص بیماری های عفونی همچنین از همکاران پزشک خود درخواست کرد از تجویز داروی کورتون برای عفونت های تنفسی به شدت پرهیز کنند تا احتمال ابتلا به این بیماری کاهش یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه کمی شمار مبتلایان، مشکل جدی در استان نداریم، خاطرنشان کرد: با این وجود برای تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده با سختی مواجه هستیم و اگر شرایط شیوع بیماری به سمت کنترل پیش رود، مشکلی پیش نمی آید.
 وی با اشاره به تعطیلی مدارس و دانشگاهها و نیز برخی دیگر از فضاها، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد این وضعیت را فرصت مناسبی برای مسافرت تلقی کرده در حالیکه از آنها تقاضا داریم در خانه بماند و از مسافرت های غیرضروری پرهیز کنند تا خود و خانواده خود را گرفتار این ویروس نکنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، یکی از معضلات موجود را حضور بسیاری از مردم در بازارها با توجه به قرار گرفتن در آستانه نوروز دانست و گفت: وقتی به بازار سرکشی می کنیم گاهی احساس می شود کسی خبری از این ویروس و خطرات آن ندارد.
دکتر هاشمی از کسانی که قصد خرید دارند خواست خریدهای خود را به تاخیر انداخته و یا در صورت ضرورت، در ساعات کم ترافیک از منزل خارج شوند.
وی گفت: اگر همه مردم دغدغه کنترل و کاهش این بیماری را نداشته باشند، حتی با بسیج همه نهاها و دستگاهها هم نمی‌توان این بیماری را مهار کرده و شکست داد، بنابراین از مردم می خواهیم کمک کنند تا با رعایت بهداشت فردی و مسائل بهداشت عمومی، به زودی شاهد از بین رفتن این بیماری در استان و کشور باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.