مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این روزها، آمار اهدای خون در استان به پایین ترین سطح خود رسیده است و با توجه به نیاز همیشگی بیماران، از شهروندان تقاضا داریم با حضور در پایگاه های انتقال خون به نجات جان بیماران بشتابند.
دکتر حسین زارع، نگرانی های ایجاد شده را بی‌جا خواند و گفت: این در حالی است که مراکز اهدای خون همواره پروتکل ضدعفونی خاص و ویژه ای را برای سلامت اهداکنندگان و سلامت خون دریافتی رعایت می‌کنند.

وی افزود: انتقال خون از نظر رعایت استانداردها در مسایل بهداشتی و سایر موارد لازم بسیار سختگیرانه عمل می کند و شهروندان باید با اطمینان خاطر کامل برای عمل نوع دوستانه اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، تمامی تمهیدات لازم برای ضدعفونی کردن پایگاه انجام شده است و از مردم و همچنین افرادی که به صورت مستمر خون اهدا می کنند می خواهیم که با اعلام فراخوان ها، بدون هیچ نگرانی برای خون دادن مراجعه کنند.

زارع افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن، نه فصلی و مقطعی که همیشگی است و بیماران سرطانی، دیالیزی و خاص از جمله تالاسمی،  زنان باردار و مصدومان تصادفات و دیگر موارد نیازمند خون هستند و نباید اهدای این ماده حیاتی در هیچ شرایطی کمرنگ شود.

رشد ۴۲ درصدی اهدای خون توسط بانوان 

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی در عین حال از افزایش اقبال بانوان این استان به اهدای خون خبر داد و گفت: اهدای خون بانوان استان در مقایسه با سال گذشته در ۱۱ ماه امسال ۴۲ درصد رشد یافته است.

زارع اظهار داشت: در این بازه زمانی هزار و ۱۲۰ تن از بانوان استان موفق به اهدای خون شدند که نرخ مشارکت زنان استان در خون دادن ۵.۸ درصد است و حال آنکه این شاخص در کشور ۴.۵ درصد است.

وی افزود: بانوان نقش مهمی در خانواده ایفا می کنند و می توانند الگوی مناسبی برای ترویج اهدای خون در جامعه باشند به همین منظور از بانوان هم استانی دعوت به اهدای خون می شود.

تامین نیاز خونی ۱۲ بیمارستان 

وی اظهار داشت: انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی ۱۲ بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.

زارع گفت: ۲۳ هزار و ۷۵۳ نفر در سال جاری برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۸۱۶  نفر موفق به اهدای خون شدند.

زارع با بیان اینکه مراجعه برای خونگیری در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ درصد افزایش دارد، گفت: همچنین آمار اهدای خون ۱۲ درصد رشد یافته است و اهدای خون مستمر نیز هفت درصد افزایش دارد.

وی گفت: این اداره کل در این مدت علاوه بر پاسخگویی به نیازهای خونی و فراورده های خونی استان، زیر نظر شبکه ملی، هشت هزار و ۲۲۵ واحد خون به استان سیستان و بلوچستان خون رسانی داشته است.

وی اظهار داشت: از اهدا کنندگان ۳۰ تا ۶۰ سال استان که تاکنون موفق به دریافت کارت واکسن هپاتیت بی نشده اند، درخواست می شود برای دریافت کارت معرفینامه به مراکز خونگیری بجنورد و شیروان مراجعه کنند.

پارسال ۲۴ هزار و ۷۹۶ داوطلب اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری خراسان شمالی مراجعه کرده و ۱۷ هزار و ۱۱۲ نفر آنان موفق به اهدای خون شده بودند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و ۹۶ درصد نیازهای خونی آن در داخل استان تامین می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.