دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی،  چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به این که مرزهای این بسته و به صورت کامل در کنترل است و واردات و صادرات دام از طریق مرزها ممکن نیست، عمدتا دام استان به دیگر استان ها رفته و سپس قاچاق می شود.

حجت الله خانزاده با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از قاچاق دام از استان، گفت: از سال گذشته خروج و ورود دام به استان منوط به اخذ مجوز از دامپزشکی شده و از نیمه بهمن امسال نیز حمل و ورود و خروج دام بدون پلاک گذاری ممنوع شده است.

وی شمار دام های سبک این استان را نزدیک به سه میلیون راس دانست و افزود: به دامداران، دامپروران، چوبداران و متولیان کشتارگاه های خراسان شمالی سفارش شده از بارگیری، حمل و کشتار دام های بدون پلاک خودداری کنند.

وی از دامداران خواست برای پلاک گذاری و شناسنامه دار کردن دام های خود اقدام کنند و اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که بیشترین فراوانی را در پرونده های تعزیرات حکومتی استان دارد حمل غیرمجاز دام توسط عشایر و دامداران است که مشکلات متعددی را برای آنان ایجاد می کند.

مدیرکل امنیتی، انتظامی و اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه مصوبه پلاک گذاری دام از قبل نیز وجود داشته است، افزود: متاسفانه این مصوبه با جدیت اجرایی نشده است.

خانزاده گفت: امسال با توجه به افزایش قیمت گوشت و با توجه به خروج دام از مرزهای غربی و ورود دام از مرزهای شرقی کشور، که ورود برخی بیماری های واگیر را نیز درپی داشت، مصوبه هیات دولت مبنی بر ممنوعیت بارگیری، حمل، تردد و کشتار دام فاقد پلاک، با جدیت تمام پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعزیرات حکومتی در سال جاری برای کشف ۴۳ راس دام سنگین و هزار و ۳۱۳ راس دام سبک قاچاق استان، پرونده تشکیل داده است اظهار داشت: این رقم در سال قبل ۲ هزار و ۱۴۷ راس دام سبک و سنگین بوده است.

وی گفت: تولیدات قابل ملاحظه دامی، استان خراسان شمالی را به قطب تولید گوشت تبدیل کرده است اما افزایش قیمت گوشت انگیزه ای ایجاد کرده تا دامداران دام خود، حتی دام مولد خود را به طور غیرمجاز از استان خارج کنند که با تدابیری تلاش شده جلو قاچاق دام گرفته شود.

در خراسان شمالی نزدیک به ۳ میلیون راس دام سبک و سنگین نگهداری می شود و سالانه معادل ۵۰ درصد جمعیت دام سبک و ۳۰ درصد دام سنگین موجود به جمعیت دام های استان افزوده می شود.

آغاز بخشودگی سه ماهه جرایم بیمه ناوگان کشاورزی از ۱۵ بهمن   

خانزاده با بیان اینکه در مقررات و ضوابط جدید که پس از سهمیه بندی سوخت تدوین و ابلاغ شده، ارائه سهمیه سوخت برای ادوات و ماشین های کشاورزی منوط به داشتن پلاک است، اظهار داشت: متاسفانه ادوات و ماشین های ناوگان کشاورزی استان عمدتا فاقد پلاک هستند که این کار را برای کشاورزان مشکل کرده است.

وی افزود: برای صدور پلاک، داشتن بیمه نامه الزامی است و به دلیل نداشتن بیمه، ناوگان کشاورزی با جریمه های قابل توجهی روبه رو می شوند که با پیگیری هایی که در استان انجام شد جرایم و دیرکرد ماشین آلات کشاورزی در بخش بیمه ناوگان به مدت ۳ ماه بخشیده می شود، که این مهلت از ۱۵ بهمن ماه جاری آغاز شده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی گفت: مالکان ناوگان کشاورزی در استان می توانند برای بیمه کردن ماشین های خود اقدام و با مراجعه به کارشناسان کشاورزی ناوگان را پلاک گذاری کنند.

وی اظهار داشت: با این کار دارندگان ماشین و ادوات کشاورزی در سال آینده برای تخصیص سهمیه سوخت خود مشکلی نخواهند داشت و سوخت آنها بر اساس کارکرد ماهانه و فصلی اختصاص می یابد که البته این مهلت سه ماهه تعیین شده قابل تمدید نیست.

خانزاده تاکید کرد: استانداری، کمیسیون هماهنگی برنامه ریزی و نظارت بر قاچاق کالای استان و سازمان جهاد کشاورزی به صورت جدی در پی عملیاتی کردن این امر هستند تا ناوگان کشاورزی استان متضرر نشود.

خراسان شمالی بیش از ۵۷ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی دارد و از سال ۹۲ تاکنون هزار و ۸۲۰ دستگاه تراکتور، ۷۴ دستگاه کمباین غلات، برنج و کمباین خودگردان چغندر قند، ۷۰۰ دستگاه انواع ادوات خاک ورزی، ۴۴۰ دستگاه بذرکار غلات و کلزا و چهار دستگاه بذرکار کشت مستقیم برای این استان تامین شده است.  
کل ماشین‌های خودگردان کشاورزی استان نیز با احتساب ماشین های فرسوده  ۱۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه است.

پوشاک و لوازم خانگی شناسه دار در بازار عرضه شود 

خانزاده با بیان اینکه گرفتن شناسه کالا و کد رهگیری برای لوازم خانگی و محصولات جانبی نیز از نیمه بهمن ماه الزامی شده است، اظهار داشت: تمام لوازم خانگی داخلی و خارجی باید این شناسه را داشته و فروشندگان برای الصاق آن بر روی لوازم خانگی اقدام و حتی برای کالاهایی که از قبل در انبارهای آنان موجود است از سازمان صنعت و معدن و تجارت شناسه دریافت کنند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی افزود: یخچال، فریزر و ساید، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، ‌ کولر و اسپیلت و جارو برقی و ماکروفر و ماکروویو در مرحله نخست باید حتما دارای شناسه کالا و کد رهگیری شوند.

وی افزود: فروشندگان این موضوع را مد نظر قرار دهند زیرا اگر این کالاها شناسه نداشته باشند در زمره کالاهای غیرمجاز قرار می گیرند و مسوولان نظارت و بازرسی بازار نیز از ۱۵ بهمن ماه ملزم به رویت این شناسه شده اند.

خانزاده تصریح کرد: هر نوع کالایی که در بازار فاقد شناسه باشد به عنوان کالای قاچاق محسوب و جمع آوری می شود و این آیین نامه گروه کالای پوشاک، منسوجات و پارچه و کیف و کفش را نیز شامل می شود و فروشندگان باید با این بارکد کالاهای خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

خراسان شمالی با دارا بودن ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان، فاقد گذرگاه مرزی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.