رضا حبیبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت خوب پراکنش پلنگ در شهرستان اسفراین اظهار داشت: مشاهده این پلنگ ماده، امروز در بخشی از این پارک ملی صورت گرفت.

وی افزود: در گشت و کنترل های محیط بانان پارک ملی سالوک و ساریگل اسفراین، ماهانه چندین نوبت مشاهده پلنگ صورت می گیرد که بیشتر شامل مشاهدات چشمی محیط بانان است و کمتر از زیست این گونه تصویربرداری و ثبت شده است.

 وی اظهار داشت: فصل زمستان، که زمان زاد و ولد این گربه سان ارزشمند است، بیشترین امکان مشاهده پلنگ در این مناطق فراهم است.

حبیبی از گراز، قوچ و میش به عنوان مهمترین طعمه های پلنگ یاد کرد و افزود: مشاهده مکرر پلنگ در این مناطق نشان دهنده سلامت چرخه زیست و حفاظت مناسب از مناطق محیط زیست اسفراین است.

پلنگ  ایرانی از لحاظ فیزیکی یک از بزرگترین زیرگونه های پلنگ و بومی غرب آسیا است که ارتفاع بدن این گونه بین ۴۵ تا ۷۰ سانتیمتر و دارای جثه ای بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه و پنجه‌هایی قوی است.
سطح بدن پلنگ پوشیده از موهای نرم و کوتاهی به رنگ کرم نخودی است که در قسمت های زیرین بدن کم‌رنگ تر می‌شود.

پلنگ ایرانی در فهرست جانوران در معرض انقراض قرار دارد و از سال ۹۵ برای حفاظت بهتر از این گونه ارزشمند، طرح بیمه پلنگ ایرانی، به منظور جبران خسارات ناشی از حمله پلنگ به اشخاص ثالث و دام،  به اجرا درآمده است.

شکار این گونه ارزشمند و در معرض انقراض ممنوع و جریمه آن ۸۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل با وسعتی معادل ۲۸ هزار هکتار در هشت کیلومتری شرق اسفراین قرار دارد که با توجه به ناهمواری و منابع آب نسبتا فراوان، از نظر زیست پرندگان و تنوع جانوری شرایط مطلوبی دارد.
این پارک ملی، زیستگاه گونه های شاخصی چون قوچ و میش اوریال، کل و بز، پلنگ ایرانی، کفتار، گربه پالاس، گرگ، رودک و سمور سنگی است.
شهرستان ۱۲۷ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که با دارا بودن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، با تنوع بسیار خوب گیاهی و جانوری از ذخیره گاه های گیاهی و حیات وحش مهم کشور محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.