روح الله لایق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به همین منظور از دوستداران محیط زیست و خیران برای شرکت در طرح نذر طبیعت و یاری به وحوش پارک های ملی سالوک و ساریگل و مناطق محافظت شده این شهرستان درآستانه فصل گرما دعوت شده است.
وی گفت: اداره محیط زیست شهرستان اسفراین طرح نذر طبیعت را به منظور دردسترس قراردادن آب مورد نیاز وحوش پارک های ملی سالوک و ساریگل و مناطق حفاظت شده شهرستان اسفراین با توجه کاهش منابع آبی دراین مناطق اجرا می کند.
وی افزود: دراین طرح از دوستدارن محیط زیست و خیرین برای بهسازی و لایروبی چشمه ها و آبشخورهای وحوش این مناطق و درسترس قراردادن آب مورد نیاز حیوانات با توجه به کاهش بارندگی و آبدهی چشمه ها در این مناطق درآستانه فصل گرما کمک گرفته می شود.
رئیس اداره حفاظت محیطت زیست شهرستان اسفراین با اشاره به اینکه مهم ترین تهدید برای جانوران قبل از شکار وکمبودعلوفه، مشکل کم آبی است افزود: کمبود آب در حوزه زندگی وحوش باعث مهاجرت حیوانات از این مناطق برای تهیه آب خواهد شد که این امر باعث کاهش ماندگاری حیات وحش دراین مناطق و به خطر افتاده امنیت آنان خارج از مناطق حفاظت شده می شود .
لایق با بیان اینکه کاهش بارندگی ها در زمستان گذشته و بهار امسال و باعث کم شدن خروجی آب چشمه ها،
دسترسی وحوش این مناطق را به آب را با مشکل مواجه می کند افزود: در طرح نذر طبیعت از کمک مالی و غیرمالی برای بهسازی چشمه ها و آبشخورها و استخراج حداقل آب موجود در چشمه ها و آبشخورهابرای حیات وحش این مناطق استفاده می شود.
وی افزود: همه ساله آبشخورهای حیوانات این مناطق به علت قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی دچارمشکل و رسوب می شوند که با سرکشی در بازه های زمانی 15تا20روزه لایروبی و به چرخه استفاده برای حیات وحش بر گردانده می شوند.
وی گفت: امسال با توجه به کمبود اعتبارت این اداره ، فراخونی باعنوان نذر طبیعت طراحی شده است تا با سوق دادن نذورات دوستداران محیط زیست و خیران به سمت یاری به طبیعت و وحوش این مناطق سوق داده شوند تا با کمک آنها بحران کم آبی تابستان امسال برای حیات وحش این منطقه را بخوبی پشت سر بگذاریم.
لایق افزود: علاقه مند برای شرکت درطرح نذر طبیعت می توانند با مراجعه به اداره محیط زیست شهرستان اسفراین و یا تماس باشماره های 37222321و1221 3723ادراه محیط زیست شهرستان اسفراین دراین امر خیر شرکت کنند.
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قراردارد که با دارا بودن 2 پارک ملی سالوک و ساریگل و 2منطقه حفاظت شده و یک منطقه شکار ممنوع با تنوع جانوری و گیاهی ارزشمند از ذخیرهگاهای ژنتیکی غنی کشور دراین حوزه محسوب می شود.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
/7189خبرنگار بتول صارمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.