محمدعلی شجاعی روز چهارشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه مدیران باید در وهله نخست طرح های خود را با شاخص های اقتصاد مقاومتی تطبیق دهند، اظهار داشت: بدیهی است که اجرای این پروژه ها باید به افزایش صادرات، بهره وری و تولید ناخالص ملی منجر شده و نرخ بیکاری را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به افزایش شرکت های دانش بنیان و تحولات عمیق اقتصادی بینجامد،  افزود: در پروژه هایی که از سوی دستگاه های مختلف استان ذکر شد، اثری از آنچه که در اقتصاد مقاومتی به عنوان شاخص تعریف شده، دیده نمی شود و در آنها به این سووالات پاسخ داده نشده است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به نشست قبلی این ستاد،  خطاب به مدیران گفت: در آن نشست از همه خواسته شد که شاخص ها را مطالعه کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کرده و سخن بگویند نه اینکه توضیح واضحات بدهند و حال آنکه ما همه این پرونده ها را مطالعه کرده ایم.

شجاعی اظهار داشت: تعریف این پروژه ها براساس قوانین و شاخص ها سخت است و کار کارشناسی می خواهد،  بنا بر این باید در هماهنگی با کارشناسان فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی، این طرح ها دوباره بررسی شده و با شاخص های اقتصاد مقاومتی منطبق شود.

وی خواستار توجه بیشتر مدیران در ارائه و تعریف طرح های اقتصاد مقاومتی شد و افزود: با این سبک و سیاق، برپایی چنین جلساتی تنها وقت تلف کردن است و حال آنکه اگر کمی برایش وقت گذاشته شود، تعریف پروژه ها بر مبنای شاخص های اقتصاد مقاومتی کار سختی نیست ولی متاسفانه مدیران همان کار خود را می کنند.

سفر وزیر بهداشت به خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی از سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این استان در آخر هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: دکتر نمکی، وزیر معین خراسان شمالی است و لازم است دستگاه ها پروژه های خود در زمینه اقتصاد مقاومتی را با عدد و رقم اعلام کرده و با کار کارشناسی به نحوی ارائه کنند که بتوان آنها را در نشستی با وزیر مطرح کرد.

شجاعی با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در تمام شاخص های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است، اظهار داشت: باید بخش خصوصی و دانشگاه ها را، که دارای سرمایه و علم هستند، پای کار آورد و از اتاق بازرگانی و کمیسیون تخصصی آن که سالها کار کرده و تجربه اندوخته اند، استفاده کرد نه این که هر دستگاه خودش با خودش جلسه بگذارد که نتیجه آن همین می شود، که می بینیم.

وی افزود: دستگاه ها، ادبیات آماری پروژه های خود را با شاخص های اقتصاد مقاومتی سنجیده و پروژه هایی به دست بدهند که در هیات وزیران قابل دفاع و پیگیری باشد.  

وی از ریاست سارمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خواست تا سامانه ای منطبق بر قوانین و شاخص ها برای پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف کند، به نحوی که با طرح هر پروژه بتوان دریافت که آیا از تمام ظرفیت های لازم برای آن استفاده شده است یا نه.

شجاعی با بیان اینکه تعداد پروژه ها مهم نیست بلکه تأثیرگذاری آن در توسعه استان اهمیت دارد، افزود: کافی است هر دستگاه ۵ عنوان پروژه معرفی کند که با شاخص های اقتصاد مقاومتی همخوان بوده و بتوان آنرا به وزیر ارائه کرد.

وضع بودجه‌ای استان در سطح ملی مطلوب است 

نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه این استان به لحاظ غنای منابع طبیعی و معدنی رتبه خوبی در کشور دارد، افزود: با اعلام اینکه رشد درآمدهای استان ۵ درصد است، ما را در فضای مجازی به توپ بسته اند و حال آنکه این اتفاق در حوزه بودجه به نفع ما است و در مجموع  وضعیت استان در سطح ملی خوب است، اما باید تلاش کنیم بهتر شود.

علی قربانی با اشاره به سهمیه بندی بنزین گفت: با اجرای این طرح اکنون روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی شود و ۲۰ میلیون لیتر هم تولید مازاد بر مصرف داشته ایم که فروش این ۴۰ میلیون لیتر بنزین درآمد خوبی برای کشور خواهد شد.

وی بیان کرد: ما با ۱۵ کشور همسایه ارتباط داریم که اگر بنزین را به همسایگان بفروشیم رقم قابل ملاحظه ای خواهد شد و درست است که در تحریم هستیم،  اما وقتی داعش می تواند در عراق و سوریه نفت بفروشد، ما  هم می توانیم نفت بفروشیم چنانکه الان هم داریم همین کار را می کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه به لحاظ ساختاری قرار بود در بودجه ۹۹ رخ دهد، اتفاق نیفتاد، اظهار داشت: دولت قول داد تا در ۲ سال به بزرگراه بجنورد- گلستان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار بدهد و با وجود اینکه هزار میلیارد ریال سال قبل داده شد اما ۳۸۰ میلیارد ریال سال ۹۷ را در دل آن جای دادند که کار درستی نبود.

وی خواستار پیگیری پروژه توسعه پتروشیمی خراسان (مینی جی. تی. پی. پی) به عنوان یکی از وعده های پیشین دولت در استان شد و گفت: دانش این طرح بومی است و از پروژه های اقتصاد مقاومتی است که باید از سوی استان پیگیری شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان اینکه در جلسه قبل ستاد اقتصاد مقاومتی استان، ۳ پروژه اقتصاد مقاومتی مورد واکاوی قرار گرفت،  افزود: متاسفانه پروژه های مزبور با شاخص های اقتصاد مقاومتی همخوانی نداشت و حذف شد.
حسن پارسی پور افزود: در این نشست نیز چند پروژه از سوی سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است که اگر در چهارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شود قابل پیگیری است.

خراسان شمالی در برخی شاخص های توسعه مانند درآمد در ردیف آخر جدول شاخص های کشوری قرار دارد.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها زندگی می کنند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.