حسن قاسمی فرد روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح مایه کوبی دام سنگین علیه تب برفکی، امسال در ۲ مرحله اجرا شده است.

وی با بیان اینکه بهادار بودن واکسن تب برفکی سبب کاهش اقبال دامداران به مایه کوبی دام شد،  افزود: دامداران بابت هر دوز واکسن ۲۵ هزار ریال پرداخت کردند که البته در شهرستان فاروج، دامداران خواستار تزریق واکسن باکیفیت بهتر شدند که هزینه هر دوز آن ۸۰ هزار ریال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سال های پیش، جمعیت دام سنگین استان که زیر پوشش طرح مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی قرار می گرفت به بیش از ۵۰ هزار راس می رسید اما اکنون این رقم به حدود ۴۰ هزار راس رسیده است.  

وی درباره مایه کوبی دام سبک علیه تب برفکی نیز گفت: این طرح سالانه یک مرتبه انجام می شود و اکنون در حال اجرا است.

رییس اداره بهداشت و بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تا کنون ۴۰۰ هزار راس از ۲ میلیون راس دام سبک استان، علیه تب برفکی مایه کوبی شده است.  

وی گفت: تب برفکی، یک بیماری بومی است که معمولا تلفات خیلی زیادی در دام ها ندارد و عمدتا برای دام های تازه متولد شده مشکل آفرین شده و بعضا به تلف شدن آنها می انجامد.

قاسمی فرد اظهار داشت: بیماری در دام بالغ سبب کاهش وزن و یا کاهش میزان شیر تولیدی می شود که دامدار را متحمل خسارت می کند.  

امسال ۲۵ کانون بیماری تب برفکی در شهرستان های مختلف خراسان شمالی مشاهده شده است که نیمی از آن مربوط به دام سبک و نیمی مربوط به دام سنگین بود اما تلفات این بیماری در سال جاری کم بوده است.

کارشناسان می گویند که در وضعیت مناسب و برای رسیدن به ایمنی سلامت و جلوگیری از ابتلا به بیماری تب برفکی دست کم باید ۸۵ درصد از جمعیت دام زیر پوشش طرح های مایه کوبی قرار گیرند اما این طرح در استان خراسان شمالی تنها ۷۲ درصد محقق شده است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.