معلمان خراسان شمالی می گویند که اجرای نظام رتبه‌بندی، نشان از توجه دولت و مسوولان به قشر فرهنگیان دارد و می تواند سبب افزایش رضایتمندی و ارتقای انگیزه در فعالیت آنان شود.

یکی از معلمان در بجنورد در این باره گفت: توجه دولت به وضعیت معیشت معلمان جای تقدیر دارد و افزایش حقوق که در طرح رتبه بندی برای فرهنگیان دیده شده، سبب افزایش رضایت آنان می شود.

مینا ریحانی اظهار داشت: معلمان در انتظار اجرای طرح رتبه بندی هستند و البته این طرح تلاش دارد تا به نوعی، بسته به کارآمدی و فعالیت های معلم، مزایایی برای حقوق دیده شود.

وی تصریح کرد: میزان تحصیلات، سنوات کاری و سابقه و فعالیت های پژوهشی از عواملی است که در رتبه بندی، مورد توجه قرار گرفته است و این امر سبب می شود تا رغبت برای شرکت در کارهای مختلف از جمله مسابقات و جشنواره ها بیشتر شود.

این معلم گفت: وقتی فردی می بیند درآمد و حقوقش بر اساس فعالیت و تلاشی که دارد، افزایش داشته، رضایتمندی از کارش بالا می رود و انگیزه برای تلاش، بیشتر می شود.

یکی از معلمان شیروان هم گفت: طرح رتبه بندی معلمان، اگر به خوبی اجرایی و اهداف مورد انتظار محقق شود، تاثیرات مثبت و خوبی به همراه خواهد داشت.

علی روحانی اظهار داشت: قرار است در طرح رتبه بندی، جایگاه و شان معلمان، ارتقا یابد، و با ایجاد انگیزه بیشتر در این قشر، سطح آموزش و تعلیم و تربیت هم در مدارس ارتقا یابد و امید می رود این امر در عمل محسوس باشد.

وی افزود: یکی از ابعاد طرح رتبه بندی، افزایش حقوق بر اساس تلاش و توانمندی ها و مهارت های معلمان است که البته دسته بندی ها و رتبه بندی سبب می شود تا تلاش برای به دست آوردن آورده بیشتر، دوچندان شود.

این معلم اظهار داشت: رتبه بندی معلمان، وضعیت معیشتی معلمان را بهتر می کند و علاوه بر آن سبب افزایش انگیزه و تشویق آنها برای شرکت در فعالیت های مختلف می شود.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی هم در باره شرایط تقسیم ‌بندی معلمان در رتبه‌های یک تا پنج گفت: شرایط کسب رتبه یک، داشتن حداقل دو سال سابقه کار، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی در دو سال گذشته و ۶۰ درصد شاخص‌ صلاحیت‌های معلمی است.

قنبرعلی خوش آیینه اظهار داشت: برای کسب رتبه دو، ۶ سال سابقه کار، چهار سال توقف در رتبه یک، ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن ‌خدمت، ۸۰ درصد امتیاز حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی علمکرد و ۶۵ درصد امتیاز شاخص‌ صلاحیت‌های عمومی لحاظ می شود.

وی گفت: معلمان برای کسب رتبه سه باید ۱۲ سال سابقه کار، سه سال توقف در رتبه دو، ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی و ۷۰ درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی داشته باشند و برای کسب رتبه چهار داشتن ۱۸ سال سابقه کار، چهار سال توقف در رتبه سه، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت و ۷۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی نیاز است. 

وی اظهار داشت: رتبه پنج، حداقل ۲۴ سال سابقه، چهار سال توقف در رتبه چهار، ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی و ۸۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های عمومی نیاز است.

خوش آیینه گفت: در قالب طرح رتبه بندی معلمان، قراراست جامعه فرهنگی براساس صلاحیت، شایستگی و تجربه آنها تقسیم‌ بندی شود.

معاون پژوهشی برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این طرح، مطالبه معلمان است و در گام نخست، ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون برنام و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی، اجرایی می شود که البته سبب ایجاد انگیزه در این قشر می شود.

علی قربانی با بیان اینکه رتبه ‌بندی، منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود اظهار داشت: لحاظ شدن شایستگی و توانمندی معلمان در رتبه بندی و افزایش حقوق سبب می شود تا معلمان برای تلاش بیشتر، انگیزه پیدا کنند.

مدیرکل آموزش و پروش خراسان شمالی هم در این باره گفت: تمام معمان رسمی و پیمانی که در مهر ماه امسال در آموزش و پرورش اشتغال داشته اند و حداقل دو سال سابقه کار دارند در طرح رتبه بندی قرار داده می شوند.

عباس سعیدی اظهار داشت: بر اساس این طرح، صلاحیت های حرفه ای فرهنگیان رتبه بندی شده و هر رتبه، امتیاز خاص تعلق می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در راستای بهبود معیشت فرهنگیان اجرا می شود گفت: این رتبه بندی در پنج طبقه طراحی شده است و معلمان بر اساس سابقه خدمت مدرک تحصیلی دوره های آموزشی گذرانده شده نمره های ارزشیابی و امتیازات حرفه ای و عوامل مشخص که در آیین نامه قید شده، یکی از این پنج طبقه را کسب و طبقه بندی خواهند شد

سعیدی اظهار داشت: در ابتدا باید امتیازات فعلی معلمان به روزآوری و رتبه های جدید و احکام اصلاح و ابلاغ شود و پس از آن ضمن برقراری حقوق ماهانه، معوقات آن از اول مهرماه به صورت کامل پرداخت می شود.

مدیرکل آموزش و پروش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: افزایش ناشی از این رتبه بندی برای معلمانی که در یکی از رتبه های اعلام شده قرار می گیرند بین ۲ میلیون ریال تا هفت میلیون ریال خواهد بود.

۱۸۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار مدرسه زیر نظر ۱۴ هزار معلم مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.