علی زاهدی‌نیا روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سامانه این اداره آماری از ثبت طلاق سال گذشته به دست نمی دهد، اظهار داشت: امسال هزار و ۴۳۸ فقره طلاق در سامانه این اداره ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

فروردین امسال، اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی با انتشار مطلبی در درگاه اینترنتی خود، آمار طلاق ثبت شده این استان در سال گذشته را ۲ هزار و ۵۴ فقره عنوان کرده و از افزایش ۲ درصدی آن نسبت به سال قبل از آن خبر داده بود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی افزود: بیشترین وقایع طلاق ثبت شده برای بانوان با ۳۰۶ فقره، برای بانوان گروه ۲۰ تا ۲۴ سال ثبت شده و پس از آن گروه ۲۵ تا ۲۹ سال با ۳۰۲ فقره طلاق قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین طلاق مردان استان نیز در گروه ۲۵ تا ۲۹ سال به ثبت رسیده است، افزود: در این بازه سنی ۳۵۳ فقره طلاق ثبت شده است که گروه ۳۰ تا ۳۴ سال مردان نیز با ۳۴۵ مورد طلاق، در رده بعدی هستند.

زاهدی نیا با استناد به تحقیقی که پارسال در قالب پرسشنامه در مورد علل طلاق در این استان انجام شده است، افزود: دلایل طلاق به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم شد و با توجه به همین دسته بندی در بخش اقتصادی بیکاری و درآمد کم در صدر علل طلاق قرار گرفت و در بخش اجتماعی، تفاوت های سنی و فرهنگی، سن کم، نداشتن مهارت های زندگی و آمادگی لازم برای زوجین در اولویت بود.

وی اظهار کرد: در بخش فرهنگی نیز گسترش فضای مجازی و نقش آن در زندگی ها و تغییرات فرهنگی از مهمترین علل طلاق در این استان بوده است.   

وی با بیان اینکه مباحثی مانند اعتیاد به مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی هم از علل طلاق در خراسان شمالی عنوان شده است، افزود: همین موارد با شدت و ضعف در شهرستان های مختلف استان دیده می شود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی با بیان اینکه بجنورد، مرکز استان، دارای بیشترین آمار طلاق ثبت شده است،  گفت: البته جمعیت بجنورد نیز از دیگر شهرستان های خراسان شمالی بیشتر است.

پدیده طلاق،  در ۱۰ سال گذشته در خراسان شمالی نسبت به دیگر استان ها افزایش داشته که این موضوع هم اکنون، چالش برانگیز شده است.

خراسان شمالی امسال رتبه نخست کشور در شاخص ازدواج را به خود اختصاص داد اما در طلاق هم از رتبه ۱۶ کشور به جایگاه ۸ رسید.

این استان ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی زندگی می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.