مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه ساله با آغاز فصل سرما، رودخانه ها، بندها، آبگیرها و سدهای استان در مناطق مختلف عرصه حضور ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر است.

سیداصغر مطهری اظهار داشت: اردک سرسبز، باکلان، بوتیمار، خوتکا، حواصیل و اردک ماهی خور سفید از گونه های آبزی و یا کنارآبزی هستند که از نواحی سردسیر سیبری به این استان می آیند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از گونه ها، در مسیر مهاجرت به جنوب کشور،  ۱۰ تا ۱۵ روز را در این استان به استراحت می پردازند و برخی هم، زمستان را در این استان می گذرانند و با گرم شدن هوا، این مناطق را ترک می کنند.

به گفته وی، سدهای شیرین دره، بیدواز، بارزو و چری و همچنین رودخانه های اترک و کال شور از جمله مناطقی هستند که پرندگان مهاجر در آن توقف داشته و زمستان را سپری می کنند.

مطهری، در بخش دیگر سخنان خود به سرشماری پاییزه پستانداران در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اشاره کرد و گفت: سرشماری در قرخود، گلیل و سرانی به پایان رسیده است و محیط بانان به مرور در سایر مناطق، حضور پیدا می کنند.  

وی با بیان اینکه ۱۵ گروه محیط بانی سرشماری پاییزه پستانداران این استان را انجام می دهند افزود: طرح سرشماری پاییزه در سه پارک ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم انجام می شود همچنین وحوش در چهار منطقه حفاظت شده شامل سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و منطقه حفاظت شده قورخود در مانه و سملقان و منطقه حفاظت شده گیل وسرانی در شیروان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم اجرایی می شود.

مطهری خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ نفر از محیط بانان، به روش مشاهده مستقیم،  جمعیت وحوش را سرشماری می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در این طرح، جمعیت گونه های مختلف قوچ و میش اوریال، کل، بز و آهو آمار برداری می شود البته محیط بانان در صورت مشاهده گونه های دیگر همچون گرگ، گراز، خرس و یا پلنگ و یوزپلنگ آنها را هم ثبت می کنند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اکنون در استان خراسان شمالی ۱۹۴ هزار هکتار از مساحت آن در قالب چند پارک ملی و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

پارک های ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ از جمله جاذبه های طبیعی بکر خراسان شمالی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.