مهرداد فلاح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ ۵۳ میلیارد و ۷۲۳  میلیون ریال به این حوزه اختصاص داده شده است.

وی از پروژه های در دست ساخت را سازه گابیونی با هدف کنترل روان آب،  فرسایش خاک و ساخت دو دیوار ساحلی به طول ۱۰۰ متر با حجم ۶ هزار و ۶۵۰ متر مکعب در حوزه های آبخیزداری کهنه جلگه، حسن سو، تشی و منصورآباد دانست.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها را ۹۰ درصد عنوان کرد و گفت: برای تکمیل آن ها بیش از ۲۴  میلیارد ریال اختصاص یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مانه و سملقان گفت: پروژه های بخش بیولوژیک که در دست ساخت است،  شامل ۱۹۰ هکتار کپه کاری با گیاهان دارویی و بذور مرتعی، ۵۰ هکتار احداث چاله های فلسی همراه با نهال کاری و همچنین آبیاری در مناطق حوزه کالیمانی و  ۷۲ هکتار عملیات توسعه جنگل  است.

ایجاد چاله های کوچک آبگیر برای ذخیره نزولات آسمانی در عرصه های طبیعی را چاله های فلسی می گویند.

فلاح گفت: همچنین ساخت چهار باب آبشخور، بهسازی چهار دهنه چشمه در حوزه های شیرین دره، کهنه جلگه و کالیمانی با اعتبار۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال در حال انجام است.

وی افزود: بند خاکی منصور آباد نیز با هدف کنترل سیل و رسوب با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال در حال اجراست.

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و به عنوان گسترده ترین شهرستان استان خراسان شمالی محسوب می شود و دارای مراتع و تنها جنگل بلوط شرق کشور است.

۷۱۸۳/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.