معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم‌سازگان زاگرس ۳۱۹ میلیارد ریال جهت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در استان اختصاص یافته است.

سردار مهرجو تاکیدکرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، عملیات مکانیکی آبخیزداری از محل طرح بوم ‌سازگان در شهرستان‌های جنگلی غرب استان به اجرا در می‌آید.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ انجام شده امسال در ۲۳ زیر حوزه آبخیز در ۱۰ شهرستان، اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیک آبخیزداری، آموزش، ترویج  و اطلاع‌رسانی، حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و کاداستر اراضی منابع طبیعی انجام می‌گیرد.

مهرجو پارسال با عنایت رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور اختصاص یافت که  سهم کردستان از آن ۱۷۵ میلیارد ریال بود.

وی گفت: این اعتبار در حوزه‌های ننور و نمشیر بانه، آخکند دیواندره، آلمانه سروآباد، دول‌بندی سنندج، هزینه شد که تمامی این حوزه‌ها پایان یافته و در سایر حوزه‌ها با میانگین پیشرفت ۸۵ درصدی در حال انجام است .

وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری نگهداشت آب نیست بلکه تقویت سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش و رسوب و مدیریت سیل و در نهایت تقویت و توسعه پوشش گیاهی از جمله مهمترین هدف‌های اجرای سازه های آبخیزداری است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت مردم در اجرای پروژه های سازمان جنگل ها و مراتع گفت: سال گذشته باهدف تقویت حضور مردم کارگاه‌های مختلفی برگزار و قریب پنج هزار همیار طبیعت در این خصوص در سطح استان و زیر حوزه‌های آبخیز  استان با اداره کل همکاری کردند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.