رئیس اتحادیه گاوداران شهرستان بجنورد روز سه‌شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عید قربان، دام سنگین به ازای هر کیلوگرم ۷۰۰ هزار ریال عرضه می شد اما این رقم اکنون به ۵۷۰ هزار ریال کاهش یافته است.

حسینعلی حصاری اظهار داشت: قیمت دام سبک هم از ۵۰۰ هزار ریال به صورت زنده کش در عیدقربان به ۳۴۰ هزار تا ۳۶۰ هزار ریال در وضعیت کنونی کاهش یافته است.

وی افزود: این درحالی است که قیمت نهاده های دامی در این استان نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است و هزینه های تولید را بالا برده است.

وی گفت: جای تعجب است، زمانی که قیمت دام زنده کاهش می یابد، قیمت گوشت متناسب با آن تغییر ندارد اما زمانی که قیمت دام زنده بالا می رود، به سرعت قیمت گوشت افزایش می یابد، اکنون هم که قیمت نهادها افزایش یافته، قیمت دام زنده در بازار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه گاوداران شهرستان بجنورد یکی از علت های کاهش قیمت دام زنده را، افزایش عرضه آن عنوان کرد و گفت: در این فصل، میزان عرضه دام بالا رفته است.

افزایش قیمت سبوس

حصاری در باره قیمت نهاده های مورد نیاز دامداران گفت: قیمت سبوس امسال چندین نوبت افزایش یافته است و از پنج هزار و ۲۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم از این محصول در ابتدای سال اکنون به ۱۳ هزار و ۱۳۰ ریال برای مصرف کننده رسیده است.  

وی خاطرنشان کرد: قیمت سبوس در بهار امسال به هشت هزار و ۴۰۰ ریال و در تیرماه امسال به ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال رسید و اکنون قیمت مصوب در ستاد تنظیم بازار کشور، همان ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال است اما با احتساب هزینه های بارگیری، حمل و تخلیه به ۱۳ هزار و ۱۳۰ ریال به دست مصرف کننده می رسد.

وی افزود: افزایش قیمت نهادها، سبب افزایش هزینه های تولید شده است و این امر صرفه اقتصادی تولید را تحت شعاع قرار می دهد.  

رئیس اتحادیه گاوداران شهرستان بجنورد گفت: قیمت شیر به ازای هرکیلوگرم از این محصول، ۲۳ هزار و ۹۰۰ ریال مصوب شده است اما کارخانه ها، این محصول را با این قیمت خریداری نمی کنند و با قیمت کمتری از تولیدکننده خریداری می کنند.  

خراسان شمالی قطب دامپروری کشور است و در این منطقه سه میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.  

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.