مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از نیاز فوری دو هزار و 100 کیلومتر از رودخانه های این استان به لایی روبی و ساماندهی خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، سید عقیل مرتضوی در نشست خبری گفت: شش هزار و 600 کیلومتر رودخانه و مسیل در این استان وجود دارد که از این مساحت دو هزار و 100 کیلومتر نیاز فوری به لایی روبی و ساماندهی دارد.

وی افزود: یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا مساحت دو هزار و 100 کیلومتری لایی روبی و ساماندهی شود.

90درصد از خسارت های وارد شده در سیل جاری در استان به علت تصرفات غیرمجاز

وی به تصرفات حریم و بستر رودخانه ها اشاره کرد و ادامه داد: در سیلاب امسال مشاهده شد که به علت تصرفات غیرمجاز در بالادست و پایین دست رودخانه ها، چه خسارت هایی وارد شد و 90 درصد خسارت های وارد شده به علت تصرفات غیرمجاز به حریم و بستر رودخانه ها بوده است.

مرتضوی با بیان اینکه امسال قسمتی از تصرفات آزاد و بازگشایی شد، اظهار کرد: امسال برنامه ریزی های خوبی برای جلوگیری از تصرفات غیرمجاز و رفع تصرفات انجام شده بطوریکه دستگاه قضایی و ... برای جلوگیری از تصرفات غیرمجاز ورود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سیلاب به بخشی از سازه های آبی نیز در سال جاری خسارت وارد کرد، گفت: مبلغ 235 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 10 ابلاغ برای جبران خسارت های مذکور بالاغ شد که تاکنون 60 درصد از این اعتبارات اختصاص یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: از سال 89 تاکنون پنج هزار و 800 تصرف غیرمجاز در استان شناسایی شده است که بیش از هشت هزار و 500 مورد اخطار داده شده است و پیگیری آزادسازی یک هزار و 500 مورد در حین اخطار، جلوی تصرفات را نیز گرفته استت.

حوزه گرگان رود تاثیری در سیل آق قلا نداشته است

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که شنیده شد سیل آق قلا تحت تاثیر سیلاب های خراسان شمالی بوده است؟ گفت: این موضوع صحت ندارد و حوزه گرگان رود هیچ تاثیری در سیل آقلا در ابتدای سال جاری نداشته است.

وی افزود: سد شیرین دره در سال جاری توانست سیل و آب های جاری را به خوبی مدیریت کند.

انعقاد 1200 میلیارد تومان تفاهم نامه در حوزه آب منطقه ای استان طی سفر رئیس جمهور

وی به سفر رئیس جمهور به این استان و دست آوردهای این سفر به شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز اشاره کرد و ادامه داد: حدود 50 میلیارد تومان اعتبار برای سه طرح مصوب و یک هزار و 200 میلیارد تومان تفاهم نامه نیز طی این سفر منعقد شد.

مرتضوی اظهار کرد: علاوه بر آن طی این سفر عملیات اجرایی سد دربند که 10 سال مطالعات آن در دست اقدام بود نیز آغاز شد که با اتمام آن برای پنج شهر تامین آب خواهد شد.

انسداد 1500حلقه چاه غیرمجاز در استان

وی همچنین با اشاره به چاه های غیرمجاز آب در خراسان شمالی تصریح کرد: سه هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز در این استان شناسایی شده است که 34 میلیون متر مکعب آب از آن برداشت می شود.

وبه گفته وی تاکنون یک هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.