رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این توقیف به علت قاچاق کالا صورت گرفته است چرا که دستگاه های ماینر به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است.

سرهنگ رضا عربزاده افزود: افرادی که در این زمینه فعالیت کنند به دلیل قاچاق و غیرقانونی بودن استفاده از این دستگاه ها، از یک تا سه برابر ارزش آن دستگاه جریمه خواهند شد.

وی با بیان اینکه بیشتر کشفیات دستگاه های ماینر مربوط به شهرستان مانه و سملقان و بجنورد بوده است، گفت: متاسفانه فعالیت در این حوزه روند افزایشی دارد.

وی افزود: همچنین این دستگاه ها برق زیادی مصرف می کنند که بعضا این افراد به صورت غیرقانونی از برق خانگی استفاده می کنند در صورتی که این فعالیت اقتصادی است و باید در آن از برق صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی اظهار داشت: همچنین این دستگاه ها به علت تولید حرارت زیاد، عمدتا در کارگاه های غیرفعال و در شن شوییها مستقر شده و به نوعی کار آنها جایگزین تولید می شوند.

عربزاده با بیان اینکه فعالان در این حوزه ضربه به اقتصاد کشور وارد می کنند، افزود: افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند کارهای اقتصادی و تولیدی انجام نمی دهند و تنها متکی به درآمد دستگاه استخراج ارز خواهند بود که در قبال کار آنها بخشی از تولید کنندگان فعال از چرخه کار خارج خواهند شد.

 قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز پیش از این به ایرنا گفته بود که فعالیت مزارع تولید بیت کوین میزان مصرف برق این استان را در بهار امسال ۴ درصد رشد داده است.

مهندس علیرضا علیخانی اظهار داشته بود که میزان مصرف برق استان، با احتساب افزایش برق دیگر مشترکان استان امسال به ۷ درصد رسیده است.

وی با اشاره به شناسایی افزون بر ۹۰ درصد مزارع تولید بیت کوین استان، افزوده بود: دستگاه های بیت کوینی که در استان شناسایی شده اند بیشتر در عرصه های کشاورزی، دامداری ها، منازل مسکونی و واحدهای صنعتی راه اندازی شده بودند و عمدتا از برق به صورت غیرمجاز استفاده می کردند.

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه های خانگی تولید می شد اما در سال های اخیر دستگاه هایی مخصوص تولید این پول مجازی (ماینر) ساخته و وارد بازار شده است.
این فناوری از یک سال پیش در ایران شیوع پیدا کرده و به دلیل ارزان بودن بهای انرژی برق در کشور ما به سرعت در حال توسعه است، ولی با توجه به عدم وجود قانونی مشخص در خصوص بهای برق مصرفی این بخش، تولیدکنندگان بیت کوین مجاز به فعالیت و تولید ارز در اماکنی مثل مدارس، مساجد، مزارع کشاورزی و صنایعی که تعطیل شده‌اند، نیستند.

خراسان شمالی ۹۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

۳۰۰۷/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.