به گزارش ایرنا مولود شیوا روز دوشنبه در نشست فعالان حوزه زنان و خانواده و سازمان های مردم نهاد خراسان شمالی با بیان اینکه وظیفه وزارت نیرو تامین آب و برق پایدار برای همه مردم است، اظهار داشت: زنان در پایدارسازی مصرف بهینه بیشترین تاثیرگذاری را می توانند داشته باشند.

وی با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت های اجتماعی زنان به عنوان مدیران آب، غذا و انرژی در خانواده با رویکرد وابستگی، خاطرنشان کرد: این امر از طریق برنامه گفت و گوی ویژه اجتماعی در حال انجام است که آغازگر آن نیز زنان شاغل در وزارت نیرو بوده اند.

شیوا با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف در جامعه از طریق زنان و خانواده امکانپذیر است، گفت: برنامه کلان آب و غذا و انرژی نشان می دهد زنان تاثیرگذاری عمیقی در این رابطه دارند.

وی افزود: تجربه نشان داده هرگاه در برنامه های آب و برق، زنان در کنار وزارت نیرو قرار گرفته اند کار با هدفمندی بهتر انجام شده، همان گونه که زنان روستایی نیز در الگوی کشت و کار تاثیر بسیار خوبی داشته اند. 

مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده اظهار داشت: این در حالی است که زنان در طرح های آب و انرژی نیز نگاه ویژهتری به محیط زیست داشته اند و با نگاه همدلانه و حساستری به کمک وزارت نیرو آمده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر زنان این نقشآفرینی خود را باور کرده و توانایی های خود را وارد عرصه کنند میتوان به کسب موفقیت های بسیاری در حوزه های مختلف اصلاح الگوی مصرف امید داشت.

شیوا از تعریف طرح هایی برای اجتماعی کردن حوزه آب، انرژی و برق با استفاده از ظرفیت های زنان خبر داد و گفت: برای مدیریت مصرف باید به سراغ دو مقوله ابزار و رفتار برویم که اکنون ابزار کاهنده مصرف با قیمت بسیار پایینی در دسترس قرار دارد ولی باید در حوزه رفتار نیز مصرف بهینه آب و انرژی را دائما به مردم یادآور شد.

وی از ایران را جزو ۱۰ کشور نخست دنیا در مصرف پلاستیک و دورریز بالا دانست و گفت: نقش مادران در اصلاح الگوی مصرف بسیار مشهود است زیرا نشان می دهد نتوانسته ایم فرهنگ سازی درستی در سبد انرژی خانوار داشته باشیم.

مشاور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: باید بدانیم در حوزه آب تنها یک تصمیم کوچک برای مدیریت مصرف آب توسط خانم ها کافی است تا میزان مصرف به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

در این نشست که با حضور معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهوری برگزار شد از طرح آموزشی بانوی آب رونمایی شد.

ط/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.