علی محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی ها سبب افزایش گستره مناطق درگیر با رانش زمین در روستاها شده است.
وی با بیان اینکه شمار روستاهای درگیر با مشکل رانش زمین افزایش نیافته است افزود: وسعت حادثه در همان 17 روستایی که مردم با رانش رو به رو بودند، افزایش یافته و پیش بینی می شود با تداوم بارندگی ها، رانش زمین بیشتر شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مشکل رانش زمین در روستاهای استان توسط پژوهشکده سوانح طبیعی در دست مطالعه است گفت: اخیرا یک تیم دیگر از این پژوهشکده در روستاهای دچار رانش زمین حضور یافته و مشکلات و راهکارها برای رفع معضل را بررسی می کنند.

* 350 منزل روستایی در معرض رانش است
پیش از این، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفته بود 350 واحد مسکونی در روستاهای استان به علت حادثه های رانش زمین و یا سنگ افتان در معرض خطر است.
علی روحانی اظهار داشت خطر سنگ افتان در روستاهای مختلف از جمله اسفیدان، زوعلیا، کهنه جلگه، اشرف دره و بک پولاد گزارش شده است و رانش زمین هم امسال روستاهای نرگسلوعلیا، گلی، عرب، سرانی و نامانلو مردم را نگران کرده است.
وی افزود: فروردین ماه امسال، رانش زمین و سنگ افتان در 17 روستای استان گزارش شد و این حادثه منازل مسکونی بسیاری از اهالی این مناطق را در معرض خطر قرار داده است.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: منازل در برخی روستاها نیاز به جابه جایی دارد و این واحدهای مسکونی باید در سمت توسعه روستا جابه جا و در مکان دیگری ساخته شوند.
روحانی با بیان اینکه بیشترین خسارت از حادثه رانش زمین، در روستای گلی گزارش شده است گفت: در این روستا 160 خانوار باید در سمت توسعه جابه جا شوند و در سایر روستاها هم هر کدام باید پنج یا 6 واحد مسکونی نیاز به جابه جایی دارد.
وی با اشاره به حضور کارشناسان پژوهشکده سوانح طبیعی در استان اظهار داشت: اجرای طرح ها برای تثبیت بافت روستا بر اساس پیشنهاد و نظر مشاور و بسته به نتیجه مطالعات، اجرا می شود.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همه واحدهای مسکونی که نیاز به جابه جایی دارند از تسهیلات بازسازی بهره مند می شوند.
اکنون 675 روستا با 341 هزار و 829 نفر جمعیت و 116 هزار مشترک زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی است.
44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.