به گزارش ایرنا دکتر علیرضا قیامتی پنجشنبه شب در آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در بجنورد با اشاره به اهمیت شاهنامه فردوسی اظهار داشت: این کتاب میهن دوستی همراه با اعتدال خردورزانه است که همه چیز در آن در اوج اخلاق خلاصه می شود.
وی افزود: شاهنامه، گنجینه فرهنگ و کتاب پیوندها است که همه چیز را با هم‌ پیوند می دهد، این اثر خاص ایرانیان نیست زیرا که در خصوص سرنوشت همه بشریت سخن گفته است.
قیامتی گفت: این کتاب تمام شکوه و ارزش هایی که ایرانیان کسب کرده اند را در کنار بزرگی ها و تجربه های شهریاران گردآوری کرده و با زیباترین شکل ممکن به نسل های آینده هدیه کرده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ کتابی در دنیا به اندازه شاهنامه تاثیرگذار نبوده است، اظهار داشت: در دنیای امروز بیش از همیشه نیاز به شناخت شاهنامه و حماسه آن داریم.
وی افزود: شاهنامه بهترین آیینه ای است که هر ایرانی می تواند فرهنگ خود را بدون اغراق و احساسات در آن دیده و بازشناسد.
قیامتی، مرز انسانیت در شاهنامه را در ارتباط با خدا دانست و گفت: شاهنامه تصویر نیایش های یزدانی است به طوری که هیچ کتابی به اندازه آن نیایش با خدا ندارد.

* آرمان فردوسی سربلندی ایران است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این آیین از حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان شخصیتی ارزشمند یاد کرد که برای تمام ایرانیان مقامی بس والا دارد و اظهار داشت: مساله اصلی فردوسی ایران و سربلندی و افتخار و عظمت آن است.
حسین فرخنده افزود: مهمترین هدف فردوسی در خلق شاهنامه این بوده که ایران و مسائل مربوط به فرهنگ و همبستگی ایرانیان را به تصویر بکشد.
به گزارش ایرنا در این آیین سیدابوطالب مظفری از شاعران افغانستانی و چند تن از شاعران خراسان شمالی سروده های خود در مدح حکیم فردوسی و شاهنامه را قرائت کردند.
25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم سخنرای توس ابوالقاسم فردوسی نام گرفته است.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.