به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، ساکنان 10 روستا در حریم شهرهای این استان، برای توسعه و ساخت مسکن جوانان با کمبود زمین روبه رو هستند.
زمین های ملی در حریم شهرها در اختیار راه و شهرسازی است و این ارگان باید بر اساس نیاز، نسبت به واگذاری آن به ساخت وساز روستاییان اقدام کند. در این میان بنیاد مسکن می گوید راه و شهرسازی از زمانی که زمین ها را از منابع طبیعی و آبخیزداری تحویل گرفته و مدیریت آن را در دست دارد، زمینی به سمت توسعه روستاها واگذار نکرده است اما، راه و شهرسازی می گوید جایی که میسر بوده، زمین تحویل شده است.

* 10 روستا برای توسعه زمین کم دارد
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این باره گفت: ساکنان 10 روستای حریم شهر در استان برای توسعه، با کمبود زمین روبه رو هستند.
علی اکبر صابری اظهار داشت: 22 روستای استان در حریم شهرها هستند که ساکنان 10 روستا برای توسعه و ساخت و ساز برای جوانان با مشکل کمبود زمین روبه رو هستند.
وی افزود: این مشکل سال ها است که گریبانگیر مردم است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از راه و شهرسازی درخواست کرده تا زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز روستاییان را به این بنیاد واگذار کند اما، تاکنون این امر محقق نشده است.
صابری خاطرنشان کرد: بیشترین کمبود زمین برای توسعه در شیروان، اسفراین و بجنورد است و هر روستا به طور میانگین پنج تا 6 هکتار زمین کم دارد.
وی گفت: زمین مورد نیاز توسعه روستاهای حریم شهرها باید توسط راه و شهرسازی و زمین مورد نیاز سایر روستاها باید توسط منابع طبیعی و آبخیزداری واگذاری شود که البته در این زمینه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری زمین تقاضا شده را در اختیار قرار داده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی افزود: راه و شهرسازی استان تاکنون با واگذاری و در اختیار قرار دادن زمین مورد نیاز روستاییان موافقت نکرده است.

* زمین برای واگذاری محدود است
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم گفت: این اداره کل در روستاهایی که در آن زمین ملی موجود بوده، نسبت به واگذاری به بنیاد مسکن اقدام کرده است و این امر در روستاهایی که زمین قابل واگذاری باشد، انجام می شود.
روزبه دادجو اظهار داشت: در زمینه واگذاری زمین برای توسعه برخی روستاها با محدودیت زمین روبه رو هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تامین زمین برای روستاهایی که برای ساخت مسکن جوانان با کمبود زمین روبه رو شده اند، وظیفه بنیاد مسکن است و این بنیاد باید نسبت به تامین زمین مستثنیات اقدام کند.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این اداره کل نسبت به واگذاری زمین در روستاهای باغچق و علی آباد در شهرستان بجنورد اقدام کرده است.

* مشکل باید با تعامل حل شود
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی هم در این باره گفت: راه وشهرسازی و بنیاد مسکن باید تعامل و هم افزایی را بیشتر کنند و با هم برای بررسی نیازها و مشکلات، نشست داشته باشند.
علی توافقی اظهار داشت: به نظر می رسد برگزاری این نشست ها، سنگین شده است.
وی افزود: بر اساس قانون، راه و شهرسازی باید نسبت به تامین زمین مورد نیاز سمت توسعه روستاهای حریم شهرها اقدام کند و اگر این امر تاکنون محقق نشده، کوتاهی شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: البته راه وشهرسازی در برخی از روستاها برای واگذاری زمین با کمبود زمین روبه رو است و در این صورت بنیاد مسکن باید نسبت به تامین زمین مستثنیات و تغییر کاربری آن به مسکونی اقدام کند.

* روستاهای حریم شهر مهاجر پذیرند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم در این باره گفت: طرح های هادی روستاها هر 10 سال باید مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد و در این بازنگری ها، نیازهای روستا بر اساس افزایش جمعیت و شرایط روز، شناسایی می شود.
رضا رجب زاده اظهار داشت: تامین زمین برای ساخت جوانان، یکی از نیازها است که در طرح های بازنگری طرح هادی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه رشد جمعیت در برخی از مناطق روستایی بیشتر از جمعیت پیش بینی شده برای روستاها در بازنگری طرح هادی است افزود: واگذاری زمین برای توسعه روستا بویژه در روستاهای مهاجرپذیر حریم شهرها باید با دقت لازم انجام شود تا روستاها بی ضابطه توسعه نیابند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: توسعه بی ضابطه و خارج از برنامه روستاهای حریم شهر سبب بروز مشکلات در شهرها خواهد شد از این رو باید تغییر کاربری ها و توسعه این روستاها با دقت انجام شود.
بر اساس این گزارش، کمبود زمین در روستاها، سبب گرایش مردم به ساخت و سازهای غیرمجاز می شود که نتیجه آن اجرای ساختمان هایی است که بدون نظارت و به صورت غیراصولی و غیرمقاوم ساخته شده است.
ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر اینکه دغدغه ای برای ساخت و ساز غیراصولی است، زمینه ای برای تغییر کاربری غیرمجاز در روستاها است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.