به گزارش ایرنا، وحیدرضا فریدونی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، از ارائه هرگونه آماری در خصوص میزان آرد مصرفی این استان و مقایسه بیشتر آن با کشور خودداری کرد.
وی بر ضرورت نظارت بیشتر بر مصرف آرد تاکید کرد و افزود: علاوه بر دستگاه های نظارتی باید فرهنگ مصرف درست آرد و نان در بین شهروندان نیز جا بیفتد.
وی اظهار داشت: آرد با یارانه به نانوایی ها ارائه می شود که باید تنها به نان تبدیل شده و در سر سفره مردم باشد و در غیر این صورت قاچاق محسوب شده و نیاز به برخورد جدی دارد.

* پیش بینی خرید 170 هزار تن گندم
فریدونی اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال 170 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شود که در صورت تحقق، افزون بر 30 درصد از پارسال بیشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه قیمت خرید گندم در مقایسه با سال گذشته 30 درصد افزایش یافته، افزود: امسال هر کیلوگرم گندم با بهای 17 هزار ریال از کشاورز خریداری می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال بارندگی ها در مقایسه با سال زراعی گذشته بسیار مناسب تر بوده است، انتظار می رود که تولید گندم حتی از پیش بینی ها نیز بیشتر شود.

گندمکاران در سامانه ثبت نام کنند
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: گندمکاران استان به منظور جلوگیری از فعالیت واسطه های بازار خرید تضمینی گندم، در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت نام کنند.
فریدونی اظهار داشت: وضعیت تحویل گندم با ثبت نام دقیق کشاورزان و همچنین ثبت مقادیر تولید و تحویل گندم به مراکز خرید رصد می شود.
وی گفت: امسال گندم تنها از طریق سامانه های خرید و از کشاورزانی که در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی نام نویسی کرده باشند، تحویل گرفته می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: کشاورز باید مشخصات خود شامل سطح کشت و پیش بینی تولید گندم را در سامانه ثبت کند تا در زمان تحویل محصول خود به مراکز خرید تضمینی دچار مشکل نشود.
وی از کشاورزان خواست تا در صورت ورود واسطه ها به بازار خرید گندم، این امر را به دستگاه های مربوطه اطلاع دهند.
وی اظهار داشت: اقبال کشاورزان برای فروش گندم به دولت چشمگیر است و هیچ نگرانی در خصوص فعالیت واسطه ها نداریم.

* انجام پیش بینی لازم برای پرداخت بهای گندم
وی در خصوص وضعیت پرداخت بهای محصول گندمکاران گفت: تمامی پیش بینی های لازم در این خصوص شده و کشاورزان نباید نگرانی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، پاییز پارسال، 47 هزار هکتار گندم آبی و 99 هزار هکتار گندم دیم در استان خراسان شمالی کشت شده است.

* پیش بینی خرید 5 هزار تن کلزا
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال پنج هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان خریداری شود.
فریدونی، قیمت هر کیلوگرم دانه کلزا از کشاورزان را 34 هزار و 398 ریال عنوان کرد و افزود: امسال 2 هزار و 788 هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت این محصول رفته است.
وی گفت: پارسال سه هزار و 655 تن دانه روغنی کلزا از کلزاکاران استان خریداری شده بود.
به گزارش ایرنا استان خراسان شمالی برای ذخیره 300 هزار تن گندم ظرفیت سازی کرده که 75 هزار تن آن سیلوی بتنی، 95 هزار تن سیلوی فلزی، 95 هزار تن انبارهای مکانیزه و 35 هزار تن انبارهای نیمه مکانیزه است.
هم اکنون 6 کارخانه آرد در این استان وجود دارد.
اکنون یکهزار و 112 واحد نانوایی یارانه پز و حدود 300 واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است و ماهانه بطور میانگین هفت هزار تن آرد بین نانوایی های یارانه ای این استان توزیع می شود.
خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.