محمدنقی کاظمیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد تا جایگاه فروش اقتصادی خوبی برای کشاورزان کینوا کار در استان ایجاد کنیم.
وی گفت: کشاورزان استان در تیرماه پارسال در سطح 19 هکتار از کشتزارهای این استان در شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین کینوا کشت و در آبان ماه نیز محصول برداشت کرده بودند اما تاکنون محصول خود را به فروش نرسانده اند.
وی میانگین برداشت دانه کینوا در استان را 2 تا 2.5 تن در هکتار عنوان کرد.
کاظمیان اظهار داشت: کینوا به عنوان مادر غلات و از خانواده گیاهان دارویی است.
وی با بیان اینکه دانه گیاهی کینوا بعد از فراوری وارد کشور می شود افزود: واردات این محصول با قیمت بالایی در سال های گذشته انجام می شد که هم اکنون کشت این محصول در برخی از استان ها انجام شده است.
وی اظهار داشت: این محصول هم اکنون از کشاورزان هر کیلوگرم بین 50 تا 80 هزار ریال خریداری می شود و بعد از فراوری که تنها پوست گیری می شود بین 350 تا 500 هزار ریال به فروش می رسد.
کاظمیان افزود: هم اکنون تلاش خواهیم کرد تا منافع کشاورز بیشتر فراهم شود و برای فروش با ارزش اقتصای بالاتر این محصول بازار یابی خواهیم کرد.
وی گفت: هم اکنون با یک شرکت در حال رایزنی هستیم که دستگاه خشک کن برای این امر ایجاد کرده است که بعد از پوست گیری و بسته بندی به بازار عرضه می شود.
وی افزود: این دانه گیاهی ارزش غذایی بسیار بالا دارد و حتی به تنهایی غذای کامل است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گیاه کینوا به عنوان یک محصول کم آب طلب است.
گیاه کینوا گیاهی از خانواده تاج خروس است که به عنوان گیاه دارویی و دانه روغنی استفاده می شود، این گیاه قدمتی پنج هزار ساله دارد، کینوا منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب2 و آهن است، این گیاه در دو سال اخیر به صورت آزمایشی در خراسان شمالی کشت شده است و در شرایط کم آبی مقاوم و با کشت برنج رقابت می کند.
گیاه دارویی کینوا در مناطقی که دارای آب و خاک شور است کشت می شود بنابراین کشت آن ترویج می یابد تا کشاورزی استان را متحول کند.
کاظمیان با بیان اینکه هنور مصرف کینوا در بین شهروندان فرهنگ سازی نشده است گفت: این غذا مکمل خوبی برای کودکان است، ورزشکاران نیز می توانند از آن استفاده کنند و همچنین برای رژیم لاغری نیز به کار برده می شود.
وی گفت: این محصول دو سال گذشته به صورت آزمایشی در سطح یک هکتار در اسفراین و 2 هکتار در مانه و سملقان کشت شده بود.
خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.