عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشاورزان این استان امسال چهار هزار و 806 میلیارد ریال از وقوع سرمازدگی خسارت دیده اند که این رقم معادل 73 درصد از خسارت های حوادث طبیعی به این بخش است.
وی افزود: خسارت سیل به کشاورزان هم یکهزار و 365 میلیارد ریال برآورده شده است که 24 درصد از میزان خسارت ها به این بخش را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: 3 درصد از مجموع خسارت ها به بخش کشاورزی استان از وقوع تگرگ و توفان به ثبت رسیده است که میزان آن 164 میلیارد ریال است.
وی اظهار داشت: بیشترین خسارت حوادث طبیعی به کشاورزان در زمینه باغ ها بوده است که 74 درصد از آن را شامل می شود و میزان خسارت در بخش زراعت 8 درصد و دام و طیور 2 درصد کل خسارت ها، گزارش شده 16 درصد مربوط به خسارت به تاسیسات و امور زیربنایی بخش کشاورزی بوده است.
وی گفت: کشاورزان شهرستان شیروان با 39 درصد و فاروج با 21 درصد مجموع خسارت ها، بیشترین خسارت های حادثه های طبیعی را متحمل شده اند.
یوسفی اظهار داشت: در بارندگی ها و سیل اخیر، بیش از دو هزار راس دام یکهزار و 948 راس دام سبک و 183 راس دام سنگین تلف شد و سه هزار و 85 کندو زنبور عسل دچار آسیب و خسارت شد.
وی در باره پیگیری ها برای جبران خسارت های ناشی از سیل گفت: با پیگیری ها و هماهنگی استانداری و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، یکهزار راس دام سبک در اختیار دامداران خسارت دیده از سیل قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: بخشی از خسارت سایر دام های تلف شده هم با پرداخت تسهیلات جبران می شود علاوه بر آن برای کمک به این تولیدکنندگان، تاکنون 550 تن علوفه میان دامداران حادثه دیده توزیع شده است.
وی در باره اقدامات برای جبران خسارت های ناشی از حادثه های طبیعی گفت: در بارندگی ها و سیل اخیر، 985 کیلومتر راه دسترسی بین مزارع و 520 کیلومتر کانال آبرسانی کشاورزی دچار خسارت شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای ترمیم و بازسازی راه های بین مزارع یکهزار میلیارد ریال برآورد شده است گفت: بازسازی و ترمیم راه های بین مزارع از اولویت های ما است و تلاش داریم تا به آن سرعت داده شود.
خراسان شمالی با بیش از 863 هزار نفر جمعیت 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.