امروز روز زمین است، زمینی که همه آنرا به واسطه سخاوت و بخشش اش، همچون مادر، مهربان خوانده ایم اما خودخواهی ما انسان ها سبب شده تا طبیعت را تنها برای امروز خود بخواهیم و از نسل آینده غافل شویم.
روز زمین پاک به این معنا است که تلاش کنیم تا از سه گوهر ارزشمندش یعنی آب، خاک و هوا مراقبت کنیم تا آلوده نشوند. برای اینکه دامان زمین را آلوده نکنیم کافی است قانون بهره برداری از آن را رعایت کنیم و این قانون این است که هوای آب، خاک و هوا را داشته باشیم.
آب، این مایه حیات، موهبتی است که انسان، حیات خود را از آن دارد اما هر روز بیش از گذشته در معرض آلودگی است.
نمونه اش در این استان، رود اترک است. این رود سال های سال است که به واسطه بخل آسمان دیگر خروش گذشته را ندارد و در این میان، رهاسازی فاضلاب صنعتی و انسانی، گلویش را فشرده است.
رهاسازی فاضلاب های صنعتی در رود اترک، تهدیدی برای جانوران آبزی و کنار آبزی است و تا کنون جلو آن گرفته نشده و همچنان ادامه دارد.
در همین بجنورد، منابع آبی شهر در معرض آلودگی فاضلاب انسانی است. در این شهر سطح آب بالا است و همین امر سبب شده تا منابع آبی بیشتر در معرض آلودگی باشند.
درمان این درد، اجرای طرح فاضلاب شهری است تا زمین از ایجاد چاه های جذبی رهایی یابد اما در این شهر کمتر از نیمی از مردم زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند و بر این اساس
فاضلاب هایی که جذب چاه ها می شوند، به منابع آبی نفوذ کرده و آب را آلوده کرده اند.

* نیشخند زباله ها
زباله های انباشته شده در کوه زیبای باباموسی، سال های سال است که رخ طبیعت را خراشیده و سلامت خاک این شهر را مورد هجمه قرار داده است. شیرابه های زباله ها نه تنها چهره طبیعت را نازیبا کرده، بلکه آب و خاک را آلوده کرده است.
شیرابه های راه یافته به منابع زیرزمینی یک دغدغه زیستی است که سبب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

* فرسایش خاک
فرسایش خاک تهدید بزرگتر برای زمین است. کاهش بارندگی ها، خشکسالی ها و برداشت های بیش از حد از مراتع، وضعیت خاک را شکننده و ناپایدار کرده است که با وزش باد و جریان سیل یا سیر آب، شسته می شود.
بر اساس اعلام مسئولان خراسان شمالی، سالانه 17.5 تن خاک این استان در هر هکتار دچار فرسایش می شود که این میزان فرسایش افزون بر 40 درصد بیش از وضعیت طبیعی است.
از بین رفتن پوشش گیاهی علت مهم فرسایش خاک است و هر ساله میزان زیادی از خاک در استان بر اثر جاری شدن سیلاب و وزش باد، فرسایش می یابد.
زمین بارها با زبان خود هشدار داده است که اگر قانون طبیعی اش مراعات نشود، خشمش دامن انسان را خواهد گرفت.
سیلاب های اخیر، گوشه ای از پیامدهای نامهربانی های انسان، با زمین بود. قهری گل آلود که خسارت های فراوانی بر جای گذاشت.
خانه سازی در حریم و بستر رودها، خراش دادن چهره زمین، تراشیدن باغ ها و جنگل ها و از بین بردن پوشش گیاهی همه و همه آسیبی است که به دست انسان به زمین خورده است.
دست اندازی انسان به زمین، شخم و شیارهای غیراصولی زمین در عرصه های طبیعی، خاک را بیمار کرده است.
کشاورزان برای دست یابی به سود ناچیز، هر جا در هر شیب که تراکتور قادر به حرکت بوده، زمین را شخم زده اند و پس از چند سال بهره برداری، رها کرده اند.
این شخم و شیارها، مراتع و گونه های مختلف گیاهی را در دهه های گذشته نابود کرده است.
این مشکل در مسیر بجنورد به اسفراین در منطقه پلمیس، اسدلی و در اطراف روستای گریوان بیشتر است.

* حال هوا هم خوب نیست
حال هوای شهر بجنورد هم تعریف چندانی ندارد، افزایش شمار خودروها، افزایش میزان مصرف سوخت فسیلی نفس بجنورد را به شماره انداخته است.
کاسه ای بودن شهر بجنورد، وضعیت این شهر را ویژه تر کرده است و کارشناسان می گویند، شرایط توپوگرافی سبب شده تا در صورت بروز مشکل برای هوای بجنورد، حل مشکل سخت شود.
این امر می طلبد تا بیشتر هوای ریه های شهر بجنورد را داشته باشیم.

* حرف آخر
لازم نیست دور برویم، همان دو هفته پیش در روز طبیعت که همه از خانه بیرون زده و به دامان طبیعت رفتیم تا به دور از هیاهوی هوای آلوده شهر، بوق و دود ماشین ها، چهره مشوش خیابان ها و کوچه ها، روحی تازه کنیم. اما آنچه از انسان ها برای زمین یادگار ماند، انباشت زباله و شاید آتش بر حیات درختان بود.
این روزها که انسان به دست خود عرصه زندگی را بر خود تنگ کرده و با زمین نامهربان بوده، زمین سخاوتمند، هنوز آغوشش باز و دستانش سخاوتمند است.
زمین هنوز هم حاضر است با انسان مدارا کند اما توقع زمین تنها این است که با او مهربان تر بوده و رعایت حالش را بکنیم.
امروز روز زمین است، روز زمینی که برای سلامت خودمان نیاز داریم تا همیشه پاک بماند.
روزت مبارک زمین.
دوم اردیبهشت ماه مصادف با بیست و دوم آوریل در تقویم جهانی «روز زمین پاک» نامگذاری شده است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.