به گزارش ایرنا امین رضا مرآتی روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان گفت: در سال های اخیر در مدیریت برداشت، مصرف آب و بستر و حریم رودخانه ها و مراتع شیروان غفلت کرده ایم.
وی اظهار داشت: نتیجه این بی توجهی کاهش 70 سانتی متری سطح آب های زیرزمینی و بروز بحران های مختلف در کاهش بارندگی ها بحران خشکسالی بوده است.
مرآتی با تاکید بر توجه به مدیریت منابع آب و اجرای برنامه های علمی با مشارکت مردم، افزود: با افزایش بارندگی ها نیز سیلاب های سهمگین جاری می شود و متحمل خسارت می شویم.
وی تغییر الگوی کشت را ضروری خواند و گفت: باید از فرصت های موجود برای حفظ باغ ها و کشتزارها، افزایش بهره ‌وری و عملکرد تولید با کمترین مصرف آب استفاده کنیم.
مرآتی با اشاره به حفر چاه های غیرمجاز کشاورزی افزود: امروز بیش از هر چیز نیازمند مدیریت آب هستیم و باید بیش از نیاز ضروری خود از این سرمایه ارزشمند استفاده نکنیم.
فرماندار شیروان با تاکید بر تأمین آب شرب مردم از منابع در دسترس، گفت: تا زمانی که مدیریت مصرف صورت نگیرد با کمبود منابع آبی مواجه خواهیم بود لذا آگاهی افکار عمومی از بحران آب ، تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب‌ باید هدفگذاری شود.
در دشت ممنوع بحرانی شیروان – فاروج، یکهزار و 270 حلقه چاه غیرمجاز آب با برداشت سالانه 9 میلیون و 300 هزار مترمکعب شناسایی شده است.
90 درصد از آب تولیدی شهرستان شیروان در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می شود.
7186/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.