طبیعت چون افسونگری آدمی را محو تماشای زیبایی های خود کرده، در آغوش گرفته و آرامش را به او هدیه می کند و زمانی که خسته از روزمرگی های زندگی شهری و دود و بوق ماشین ها، به روستاهای خوش آب و هوا پناه می بری، تنفس هوای تازه همراه با عطر روح نواز طبیعت، مرهمی بر همه آشفتگی های روح و ذهنت می شود.
در جای جای خطه خراسان شمالی روستاهای بسیاری وجود دارد که با چشم اندازهای زیبا و خیال انگیز خود، قادرند بیننده را به عالمی دیگر برده و چنان غرقه جاذبه های طبیعی خود کنند که تا مدتها، با یادآوری آن تابلوهای دلپذیر و بکر، سرخوشی کند و دغدغه های خود را از یاد ببرد.
در این روستاها، هیچ کوچه ای به در بسته ختم نمی شود و هیچ بن بستی از چشم کوچه ها پنهان نمی ماند. در این باغ ها، هوای خوش و بوی گل و تا چشم کار می کند سبزه و درخت است و هوای روستا، سرشار از حس و حال خوش، شادابی و طراوت است.
اگر تصمیم دارید خستگی یکسال کار را از جان بیرون کنید سفر به روستاهای گردشگری خراسان شمالی و گشت و گذار در کوچه باغ های سرشار از آرامش آن پیشنهادی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت.
فروردین و اردیبهشت که از راه برسد، روستاها یکپارچه سبزپوش است؛ روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی مناطقی زیبا و منحصر به فرد، بهترین مکان ها برای گشت و گذار در بهار هستند.
به گزارش ایرنا، روستاهای گردشگری خراسان شمالی با جای دادن جاذبه های تاریخی، زیارتی و طبیعی، برای هر مسافر سفر کننده به این مناطق خاطره به یاد ماندنی دارند.
خراسان شمالی با 28 هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال شرق ایران از جذابیت های دیدنی بکر و دست نخورده ای برخوردار است که مسافران و گردشگران نوروزی کمتر با این جاذبه ها آشنا شده و از زیبایی های آن بهره برده اند.
این استان دارای هشت روستای هدف گردشگری است و علاوه بر این 24 منطقه نمونه ملی و استانی دارد که دو منطقه آن نمونه ملی و 22 منطقه نمونه گردشگری استانی است.
این روستاهای هدف گردشگری در خراسان شمالی با طبیعت زیبا و جاذبه های زیست محیطی منحصر به فرد، سخاوتمندانه سفره بی آلایش خود را برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران، به ویژه در ایام نوروز گسترانیده اند.
ˈدرکش مانه و سملقان، رویین اسفراین، استاد و خسرویه فاروج، اسپیدان بجنورد، زو ارم و گلیان شیروان و دشت گرمه از جمله این بهشت های زمینی استان خراسان شمالی هستند که جان و روح بیننده اهل دل را تا آسمان ها پرواز می دهند.
شرایط خاص آب و هوایی، نوع معماری و بافت تاریخی سکونتگاه ها و زیبایی و سرسبزی طبیعت روستاهای مزبور هرساله طبیعت دوستان و گردشگران بسیاری را به این مناطق می کشاند.
روستای رویین از معروف ترین آبادی های خوش آب و هوای شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی است که در 27 کیلومتری شمال این شهرستان و ‎ 52کیلومتری جنوب شرقی بجنورد در یکی از دره های دامنه جنوبی کوه آلاداغ جا خوش کرده است.
آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پربرف و تابستان های معتدل و استقرار آن در دره پردرخت و باغ های میوه از ویژگی های این روستای گردشگری است.
معماری پلکانی خانه های روستا و واقع شدن در دره ای به نسبت تند در میانه بلندی های سر به فلک کشیده «آلاداغ»، چشم انداز زیبایی به روستای رویین بخشیده و طبیعت سرسبز، کوه های زیبا و مرتفع، رودخانه دایمی، چنار قدیمی 600 ساله و وجود مقبره «ملاعارف رویینی» و امامزاده «اسحاق» از جاذبه های روستا است و رویین را به تفرجگاهی زیبا و دایمی تبدیل کرده است.
همچنین وجود باغ های انبوه میوه بویژه در میانه نخست سال، زیبایی دره و ارتفاعات رویین را دوچندان می کند.
رویین به روستای شکوفه های سیب نیز معروف است و کوچه های پیچ در پیچ آن، بافت قدیمی خانه ها و شیب کوچه های روستا از مشخصات بارز آن است که نظر هر تازه واردی را به خود جلب می کند.
گفته می شود این روستای گردشگری ‎ 500سال قدمت دارد و بافت قدیمی روستا، بارگاه امامزاده اسحاق و تپه های باستانی خود می تواند شاهدی بر این ادعا باشد.
رویین همچنین دارای رودخانه ای است که از داخل روستا می گذرد و رونق کشاورزی، باغداری، دامداری و زنبورداری در این روستا مرهون آن است.
از طبیعت و زیبایی های رویین بگذریم، هنر و صنایع دستی بانوان روستایی منطقه نیز زبانزد است.
چادرشب بافی، چتایی بافی، حوله و دستمال دستباف از نشانه های هنر و ذوق بانوان هنرمند روستای رویین است که برخی از گردشگران از این دستباف ها به عنوان سوغات با خود همراه می برند.
این روستا از آنجا که نسبت به سایر روستاهای بلندتر و سرسبزتر است و به خاطر همین ویژگی به «رویین» معروف شده است و بافت تاریخی روستا نیز به عنوان نخستین روستای دارای بافت ارزشمند تاریخی در حال ثبت در فهرست آثار ملی است.
ˈ«درکش» یکی دیگر از روستاهای گردشگری خراسان شمالی است که در شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و به عنوان یکی از دل انگیزترین جاذبه ها و کم نظیرترین جلوه های گردشگری روستایی استان بر دامنه کوه «یامان داغی» لمیده است.
این روستا با طبیعتی جنگلی و کوهستانی، با چشمه سارها و آبشارهای مصفا در حاشیه غنی ترین ذخیره گاه جنگل های بلوط شرق کشور، انتظار مسافران نوروزی را می کشد.
وجود باغ های میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، گونه های مختلفی از حیات وحش، تپه های باستانی و چشم اندازهای بکر و دلپذیر، جلوه ای خاص و بی مانند به این تفرجگاه بخشیده که هر ساله میزبان شمار زیادی از دوستداران طبیعت است.
روستای درکش در دره واقع شده و رودخانه درکش (زوهاور) از میانه آن می گذرد و در جنوب روستا کوه آلاداغ با ارتفاع دو هزار و 455 متر و دره کنداب قرار دارد.
حرفه بیشتر اهالی آبادی، زراعت، باغداری، دامداری و محصولات عمده زراعی آن گندم، جو، یونجه، ذرت و چغندر قند و محصولات عمده باغی انگور، گردو، هلو و سیب است.
وجود آثار تاریخی با ارزش چون قزلر قلعه و سردابه های زیبا و همچنین ارتفاعات و کوه های مرتفع و نیز سرچشمه های پر آب و درختان جنگلی مناطقی چون چشمه جنگلی ییلاق، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهمترین دیدنی های این روستا به شمار می رود.
از آثار فرهنگی و تاریخی این روستا می توان از برج سبزعلی خان قراچورلو که قدمت آن به یک قرن پیش می رسد، نام برد.
این دهکده زیبا در فاصله ‎ 30کیلومتری جنوب غربی آشخانه مرکز شهرستان مانه سملقان با زیبایی بسیار و جاذبه فراوان قادر است هر مسافری را برای ساعت ها محو تماشای خود کند.
روستای توریستی «اسپیدان» در ‎45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، با توجه به شرایط خاص طبیعی منطقه و قرار گرفتن در حصاری از کوه ها مانند دژی عظیم محصور شده و همین عامل باعث پیدایش دره ای زیبا با رودخانه ای جاری و طبیعتی منحصر به فرد شده است که این عوامل در ساختار معماری روستا نیز تاثیر گذاشته، به طوری که بافت معماری روستا را به شکل پلکانی و بسیار زیبا شاهد هستیم.
از جاذبه های اسپیدان می توان به آبشار «هنرور»، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمدرضا ربانی معروف به حاج آخوند موسس مدرسه علمیه، امامزاده محمدبن باقر بن موسی بن جعفر (ع)ˈ اشاره کرد.
صنایع دستی این روستا نیز صنایع چوبی، سفال، قالیبافی و چادرشب بافی است که گردشگران می توانند با خود به سوغات ببرند.
ویژگی ممتاز این روستا استقرار آن در قعر دره است به طوری که از چهار طرف در احاطه کوه ها قرار گرفته است و از سویی وجود آبشار هنرور و آبشار بارگاه و طنین صدای دلنشین ریزش آب در دل کوه، این منطقه را به محیطی فرحبخش و باطراوت تبدیل کرده است.
از آیین خاص ساکنان این روستای گردشگری می توان به جشن اطعام در روز نخست سال با غذا و چای در محل امامزاده روستا و نیز تجمع مردم روستا در پایان عید نوروز و در روز 13 فروردین، طبیعت در محل آبشار هنرور اشاره کرد.
روستای «زو ارم» در ‎ 28کیلومتری جنوب غربی شیروان از دیگر روستاهای گردشگری خراسان شمالی است و دارای طبیعتی سرسبز و باغ های انبوه میوه است که از جمله می توان به صیفی جات این روستا و نیز گونه های گیلاس، انگور و زردآلو، بادام و گردو اشاره کرد.
از جاذبه های این روستا حاشیه مصفای رودخانه زوارم، مسجد قدیمی، قزلر قلعه، منطقه اوج دوشی با سه چشمه همجوار یخدان، آبشار مناطق جترالنگ، دو چشمه، قاینار چشمه و قرمز چشمه را می توان ذکر کرد.
این منطقه گردشگری انواع گیاهان طبی و خوراکی مانند کاسنی، زیره و کاکوتی، ساریگل، زردآلو کوهی و سیب کوهی دارد که گردشگران می توانند از این موهبت خدایی نیز بهره مند شوند.
ییلاق زوارم دارای طبیعتی سبز و باغ های میوه فراوان است و به علت برخورداری از چشمه ها، آبشارها و حوضچه های سنگی هوای لطیف و دل انگیز و چشم اندازهای بکر، هر ساله پذیرای میهمانان و گردشگران است.
روستای «دشت» در 127 کیلومتری شمال غربی شهرستان گرمه و 135 کیلومتری بجنورد، مرکز استان از دیگر جاذبه های گردشگری روستایی خراسان شمالی است و هزار و 600 نفر جمعیت دارد.
وجود آثار تاریخی با ارزش چون قزلر قلعه و سردابه های زیبا و همچنین ارتفاعات و کوه های مرتفع و نیز سرچشمه های پرآب و درختان جنگلی، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهمترین مناطق دیدنی این روستا است.
پوشش جنگلی اطراف روستا، رودخانه دایمی و سردابه های دشت، تپه کلاته حسن از جاذبه های طبیعی این روستا است.
صنایع دستی این روستا شامل شالبافی و قالی بافی است و ورزش محلی این روستا نیز کشتی باچوخه است که در بین جوانان رونق دارد.
پناهگاه حیات وحش «میاندشت» در حاشیه این روستا، با وسعت ‎ 85هزار کیلومتر در شرق شهرستان جاجرم واقع شده یکی از قدیمی ترین مناطق زیست محیطی کشور به شمار می رود و وجود دشت ها، کوه های وسیع و تراکم گیاهی خوب در آن باعث شده که این منطقه دارای گونه های گیاهی و جانوری متنوعی باشد.
روستای «استاد» در 30 کیلومتری شهرستان فاروج از دیگر روستای گردشگری خراسان شمالی است با آب و هوای معتدل و کوهستانی از جاذبه های آن علاوه بر چشم انداز های طبیعی زیبا می توان به تخت حصار، قلعه کهنه، مسجد جامع، حمام قدیمی و بنای امامزاده اولیا اشاره کرد.
صنایع دستی رایج در این روستا قالیبافی است و گردشگرانی که به این خطه سفر می کنند، می توانند از این روستای توریستی کشک، گردو و کشمش، سوغات ببرند.
روستای توریستی «خسرویه» در دامنه رشته کوه زیبای شاه جهان در ‎25 کیلومتری جنوب غربی فاروج در دل دره ای سرسبز، جای گرفته که این طبیعت سرسبز چشمان میهمانان و گردشگران را خیره می کند.
این روستا از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است و وجود بناهای مذهبی و تاریخی همچون مقبره باباحسین و بی بی از غنای فرهنگی مذهبی این منطقه در ادوار گذشته حکایت دارد.
خسرویه تنها روستای فارسی زبان منطقه است و دره معروف جنگل گردو، دره معروف به بادام، چشمه مردکانلو، آرامگاه شاهزاده عبدالرحمان خرق و امامزاده ˈسلطان جعفر سیاهدشت از جاذبه های سیاحتی و زیارتی آن است.
خسرویه زادگاه عالم ربانی آقانجفی قوچانی نویسنده کتاب معروف سیاحت غرب است.
این روستا دارای رودخانه ای معروف به کال خونی است که از وسط روستا عبور می کند و روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است و از دیدنی های منحصر به فرد آن می توان به یخچال طبیعی در ارتفاعات کرکان اشاره کرد.
'ˈگلیان' در 23 کیلومتری جنوب شهر شیروان واقع شده و آب و هوای نیمه خشک و سرد کوهستانی دارد که منجر به غنای زیست محیطی و وفور حیات وحش در منطقه و برخورداری روستا از طبیعتی زیبا و دل انگیز شده است.
از جاذبه های روستای گلیان می توان به چشمه های فراوان اشاره کرد و از مهمترین آن ها چشمه های شیرخان، برزنگ، پیرک، قلعه نو، چشمه موسی و چشمه پاسگاه است که در این میان چشمه شیرخان و پیرک به علت داشتن آب گوارا و شیرین و آبدهی بالا، مورد توجه است.
غار کافر قلعه از دیدنی های این روستا است و ار نامش پیداست مسکونی بوده و در زمان های گذشته از آن به عنوان پناهگاه استفاده می شده، در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گلیان در قسمت راست دره وسیعی که راه برزلی از آن می گذرد واقع است.
از اماکن مذهبی روستا می توان به امامزاده گلیان، مسجد قدیمی حاج عبدالله با قدمت 200 ساله، مقبره باباتوکل از مشایخ و عرفای نامی قرن چهارم هجری یاد کرد.
علاوه بر روستاهای گردشگری مذکور، دره های صخره ای و سرسبز روستای مهنان، بازخانه، فیروزه، روستای ییلاقی گلیان، اسطرخی، اسفجیر، حصار، چشمه آب گرم ایوب از جمله روستاهایی مصفایی است و اگر مسافری در مسیر عبور خود از خراسان شمالی از آنها دیدن نکند، فرصتی طلایی را از دست داده است.
چشمۀ آب گرم ایوب، از مجموعه چشمه هایی تشکیل شده که از دل زمین می جوشد و در سطح زمین جاری می شود، دمای آب چشمه حدود 36 درجه سانتیگراد است.
آب چشمه به شکل یک استخر به مساحت 459 متر مربع و عمق متوسط حدود 5/1 متر است، در حال حاضر اهالی منطقه و مردمی که از خواص معدنی آن مطلع هستند جهت شنا و تفریح از آن استفاده می کنند.
در فاصله پنج متری این چشمه، چشمه آب سرد قابل شرب قرار دارد که آب آن از گوشه ضلع شمالی استخر وارد آن می گردد که به خوبی سردی آب در این قسمت احساس می شود، اطراف استخر به منظور رعایت اصول ایمنی و بهداشتی حصار کشی شده است.

چشمه آبگرم مهمانک
روستای مهمانک در فاصله 6 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه و مجاور جاده آسیایی قرار گرفته است، این چشمه از زیر یک کوه آهکی و از چندین نقطه خارج می شود، چشمه در محل به گرموک مشهور است و آب آن جهت مصارف کشاورزی و اغلب برای آبیاری زمین های باغی که بیشتر محصول آنها انگور است استفاده می شود.
آب چشمه بسیار زلال و شفاف است، طبق تحقیقات محلی در گذشته آب این چشمه بیشتر بوده و همچنین مکانی که آب خارج می شده در سطحی بالاتر قرار داشته است که به علت کم آبی های چند سال اخیر که در این منطقه اتفاق افتاده سطح آب پایین رفته و از میزان آب چشمه نیز کاسته شده است.
به همین دلیل اهالی محل جوشش چشمه را گودتر کرده اند تا آب آسان تر خارج شود، بر اساس بررسی های میدانی مردم معتقدند آب این چشمه شفا بخش است و برای درمان ناراحتی های پوستی و همچنین زخم از گل این چشمه استفاده می کنند، هم مردان و هم زنان در آن شنا می کنند.
داخل آب ماهی هایی کوچک و خاکستری رنگ مشاهده می شود، آب این چشمه برای مردم اهمیت زیادی دارد و علاوه بر جایگاه آیینی در معیشت آنها نقش بارزی دارد.
آب گرم مهمانک یکی از چند چشمه آب گرم استان خراسان شمالی است که معرفی آن می تواند زمینه تحقیقات بیشتر در زمینه علوم آب و همچنین ورود علاقه مندان را به این مکان گسترش دهد.
بوستان ملی «باباامان» بجنورد واقع در جاده بجنورد - مشهد، یکی از زیباترین و قدیمی ترین بوستان های گردشگری کشور است که تکیه بر ارتفاعات «باباموسی» دارد و با داشتن فضای نیمه جنگلی، چشمه همیشه جوشان در کنار بارگاه امامزاده باباامان، وجهه ای زیارتی و سیاحتی دارد.
در این تفرجگاه کوهستانی آرامگاهی وجود دارد که منسوب به اسماعیل فرزند امام موسی کاظم (ع) و مشهور به امامزاده باباامان است.
این بوستان دارای پوشش گیاهی و جنگلی با درختان اقاقیا، چنار، زالزالک، زردآلو، زبان گنجشک و بوته های تمشک وحشی است که وجود درختان قطور چنار و چشمه هایی در مرکز و اطراف آن بر زیبایی خدادادی بوستان افزوده است.
چشمه اصلی باباامان از چهار نقطه درون کوه می جوشد و آب آن به درون استخرهایی وارد می شود که با اختلاف سطح نسبت به هم ساخته شده تا آبشارهای مصنوعی ایجاد کنند.
آب این چشمه ها جزو دسته آبهای معدنی است که مصرف آن صفرابر، ملین و تسهیل کننده اعمال گوارشی و دفع کننده سموم است.
در دامنه ارتفاعات بوستان باباامان و در میان درختان انبوه آن تاسیساتی از جمله رستوران، متل، پارک بازی کودکان، نانوایی و نمایشگاههای فصلی صنایع دستی نیز استقرار یافته است.
از دیگر جاذبه های موجود در بوستان باباامان شاخه ای از رودخانه اترک است که از مجاورت این مکان تفریحی می گذرد و وجود آن باعث شده تا علاقه مندان به ماهیگیری از آن استفاده ببرند.
از دیگر دیدنی های زیبای باباامان، بوستان محصور حیات وحش «پردیسان» است که در چند سال اخیر به این مجموعه افزوده شده است و در آن بخشی از تنوع گیاهی و جانوری خراسان شمالی یافت می شود.
جانورانی از جمله گوزن زرد، قوچ، میش، قوچ اوریال و آهو که از گونه های نادر و شاخص جانوری منطقه است برای تکثیر و آشنایی علاقه مندان در این بوستان رها شده است.
بوستان ملی «بش قارداش» یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در پنج کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر بجنورد - اسفراین است که در ایام تعطیلات، خانواده های زیادی را بسوی خود می کشاند.
بش قارداش واژه ترکی به معنی «پنج برادر» است که بر اساس داستانی تاریخی که در بین مردم شهر بجنورد رواج دارد، روایتی تاریخی را در دل خود دارد.
بر اساس گفته مردم که حالتی افسانه ای یافته در روزگاران قدیم، پنج برادر در بجنورد زندگی می‌کرده اند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران وقت تحت تعقیب قرار گرفته و پس از فرار از شهر به کوه بش قارداش پناه برده اند.
آنان در این محل برای اختفا از خدا طلب کمک کردند که در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آنها پناه بردند و از محل مخفی شدن آنها چشمه های آب گوارایی جاری شد.
فارغ از این حکایت افسانه گونه، آب چشمه های بش قارداش تا چند سال قبل و پیش از پیدایش خشکسالی‌های متعدد با وجود کاهش همچنان جریان داشت و یکی از منابع آب آشامیدنی شهروندان بجنوردی به شمار می رفت.
چشمه های آب بوستان بش قارداش، سرانجام پس از حفر چند حلقه چاه در مجاورت این منطقه برای تامین و ارتقای کیفیت آب شرب بجنورد کمتر و کمتر شد که سرانجام و با دستکاری شهرداری بجنورد، منافذ آن بکلی بسته شد و چشمه ها خشکید.
آب چشمه بش قارداش در گذشته نه چندان دور از کوهی سنگی و از پنج شکاف بزرگ و کوچک در پایین کوه بیرون می زد و هم اکنون داغ آب و مسیرهای خروج آب برروی کوه برجای مانده ‌است.
اکنون در این محل تفریحی امکاناتی شامل نمازخانه، استراحتگاه، توقفگاه، سامانه روشنایی در شب، کمپ انتظامی، پست امداد و نجات هلال احمر، آب شرب، سرویس بهداشتی، سوپرمارکت و تلفن همگانی دایر و خدمات به مسافران و گردشگران ارایه می شود.

سرچشمه شوقان
در شهر شوقان چشمه زیبا و معروفی به نام سرچشمه شوقان قرار دارد، این چشمه در مجاور یک کوه واقع شده و آب آن از زیر چندین نقطه از شکاف های کوه خارج می شود، آب این چشمه به جهت شرب داخل شهر و کشاورزی مورد استفاده می باشد.
آب این چشمه برای مردم شهر شوقان بسیار مهم است، به این چشمه اعتقاد دارند و به آن نذر می کنند، طبق تحقیقات محلی این چشمه اصلی ترین چشمه منطقه بوده و علت تشکیل شهر شوقان و سکنی گزیدن اهالی در مجاور آن بوده است.
آب این چشمه پس از گذر از باغ و مزارع وارد جوی های شهر شده و فضای سبز شهر را آبیاری می کند، چنار کهنسال شهر شوقان نیز که در میدان مرکزی شهر قرار دارد و در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است، از آب این چشمه سیراب می شود.
بخشی از آب سرچشمه شوقان به مصرف آشامیدن شهر شوقان می رسد، در مجموع این چشمه به دلیل برکتی که برای شهر دارد و باعث تبدیل این مکان به یک منطقه گردشگری شده است، بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به جاذبه های گردشگری روستایی استان می گوید: برای رفاه گردشگران در روستاهای گردشگری منطقه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و توقفگاه ایجاد شده است.
حبیب یزدان پناه می افزاید: حتی در برخی از روستاهای گردشگری این استان مانند درکش زیرساخت های مناسبی برای اطراق مسافران نوروزی در شب نیز فراهم شده است.
وی با بیان اینکه هشت روستای گردشگری در این استان وجود دارد، افزود: 24 منطقه نمونه استان نیز شامل 2 منطقه نمونه ملی و 22 منطقه نمونه گردشگری استانی است.
وی اظهار داشت: بیش از 115 جاذبه گردشگری در این استان شناسایی و تعریف شده است.
استان خراسان شمالی در حدفاصل دو قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهدمقدس واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می کنند در این استان هشت هزار و 700 جاذبه گردشگری شناسایی شده در حوزه های مختلف وجود دارد.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.