به گزارش ایرنا، علیرغم افزایش سرسام آور قیمت پیاز در بجنورد، مردم روز سه شنبه برای خرید آن به میدان تره بار هجوم آورده و کیسه کیسه پیاز خریداری کردند.
این در حالی است که همین خریدها نیز به کمبود آن دامن می زند به طوری که حتی رئیس اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد نیز تاکید کرد که پیاز به اندازه نیاز بخرید زیرا تا آخر هفته پیازهای جیرفت می رسد و پیاز ارزان می شود.
در عین حال افرادی که در میدان میوه و تره بار حضور دارند و پیاز می خرند از نبود پیاز و افزایش قیمت آن نگرانند و همین امر را دلیل خرید بیش از حد نیاز خود می دانند.
مرتضی توانا در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: پیاز در بازار بجنورد از دیروز به قیمت هر کیلوگرم 130 تا 140 هزار ریال در خرده فروشی ها عرضه می شود و افرادی که با صرف هرینه و زمان به میدان بار می آیند قصدشان خرید یک کیلو پیاز نیست و تا این محل آمده اند که حداقل 10 کیلوگرم بخرند.
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی هم در این مورد می گوید: معمولا در هفته یک کیلو پیاز هم مصرف نمی کنیم اما اگر بخواهم همان را با قیمت زیاد تر تهیه کنم ترجیح می دهم کلی خرید کنم نه کیلو کیلو.
اما یکی از شهروندان بجنوردی معتقد است شبکه توزیع پیاز از عرضه کم این محصول سوء استفاده می‌کند و کاهش تولید باعث افزایش قیمت نیست بلکه بازار دلالی و نبود نظارت بر میدان های میوه و تره بار قیمت ها را افزایش داده است.
این در حالی است که یکی از حجره داران این محل به خبرنگار ایرنا گفت: هجوم مردم به افزایش قیمت و کمبودها دامن می زند و اگر مردم به اندازه نیازشان و نه بیش از حد خرید کنند التهاب قیمت فروکش می کند.
وی که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست، افزود: برخی از دلالان پیاز را حتی قبل از برداشت به قیمت بالا خریده اند و با صادرات پیاز به کشورهایی مانند عراق قیمت پیاز افزایش یاقته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ حجره داری هم از این که پیاز افزایش قیمت دارد ناراضی نیست و برخی که پیاز ارزان خریده و آن را ذخیره کرده اند نیز اکنون به قیمت 100 هزار ریال در هر کیلو گرم می فروشند.
وی افزود: اگر چه گفته می شود پیاز بجنورد تمام شده است اما این طور نیست و هنوز پیاز هست اما شایعه نبود آن به فروش بیشتر منجر می شود.
وی گفت: از سوی دیگر حداقل تا دو روز آینده پیاز جیرفت و بندرعباس به بجنورد می رسد و اگر مردم به اندازه نیاز خرید کنند ورود پیاز جیرفت قیمت را در بازار خرده فروشی هم متعادل می کند و در غیر این صورت قیمت پیاز کاهش پیدا نخواهد کرد.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار فروشان عمده نیز عقیده دارد با ورود پیاز جیرفت قیمت پیاز ارزان می شود.
اسماعیل وحدانی با بیان این که افزایش قیمت پیاز مقطعی است و با اتمام تعطیلات رسمی نوروزی عرضه پیاز بیشتر و قیمت ها کمتر می شود به مردم توصیه کرد پیاز به اندازه نیاز بخرند.
وی افزود: یکی از مهم ترین علل افزایش قیمت پیاز در خراسان شمالی افزایش صادرات پیاز است و درعین حال پیاز بجنورد هم به اتمام رسیده اما پیاز جیرفت به زودی به بجنورد می رسد پس مردم عجله نکنند.
سال گذشته در 2هزار و 900 هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی پیاز کشت و از این سطح 133 هزار و 800 تن پیاز برداشت شد.
سالانه 100 هزار تن محصول پیاز مازاد بر نیاز در این استان تولید و به استان های دیگر حمل می شود.
استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در آن تولید می شود.
ب/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.