به گزارش ایرنا بابک دین پرست روز سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان های جاجرم و گرمه اظهار داشت: نیمی از اعتبار 1.5 میلیارد دلاری تخصیصی به این بخش در مرحله نخست با ارز 4200 تومانی، معادل 30 هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است.
وی افزود: همین میزان نیز از سوی موسسات مالی و بانکهای عامل برای این طرح گذاشته شد و در مجموع در مرحله نخست 60هزار میلیارد ریال تسهیلات در این بخش پرداخت شد.
وی گفت: در مرحله دوم نیز به تازگی 750 میلیون دلار با ارز نیمایی 8200 تومانی اختصاص یافته که با احتساب رقم پرداختی معادل آن توسط بانک عامل، مجموعا 123 هزار میلیارد ریال می شود.
دین پرست گفت: بر این اساس و در مجموع 2 مرحله 183 هزار میلیارد ریال به عنوان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در کشور اختصاص یافته که یک مرحله از آن پرداخت شده و مرحله دوم نیز در شرف انجام است.

* افزایش 2 درصدی نرخ بیکاری خراسان شمالی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور گفت: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز 97 رقم 11.7 درصد بوده که این رقم نسبت به زمان مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.
دین پرست افزود: در سال 96 میانگین نرخ بیکاری کشور 12.1درصد بود که این میزان نسبت به سال 95، 3 دهم درصد کاهش داشته است.
وی وضعیت نرخ بیکاری اعلام شده در خراسان شمالی را شگفت آور خواند و گفت: براساس آمار ارائه شده نرخ بیکاری این استان در سال جاری 2.1 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.
دین پرست افزود: در حالی که نرخ بیکاری این استان در سال 96 رقم 8.6 درصد بوده که نسبت به سال پیش از آن 1.5 درصد کاهش داشته است.

*لزوم تدوین برنامه عملیاتی در حوزه کشاورزی و گردشگری
وی گفت: استان خراسان شمالی در حوزه صنعت گام های خوبی برداشته، اما در سایر حوزه ها نیاز به قوه محرکه بیشتر دارد تا به توسعه مورد نظر برسد.
دین پرست با اشاره به ظرفیت بالای خراسان شمالی در بخش های کشاورزی، معدن و گردشگری، افزود: این سه حوزه قابلیت و جای کار بسیاری برای ایجاد اشتغال دارد ولی کمتر در این خصوص کار شده است.
وی تاکید کرد که باید برنامه عملیاتی مشخصی برای بخش های معدن، کشاورزی و گردشگری این استان در 2 سال آینده تدوین و از این ظرفیت ها برای بهبود وضعیت اقتصاد منطقه استفاده شود.
دین پرست از فرمانداران 2 شهرستان گرمه و جاجرم خواست تا با ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت و یا تعطیلی واحدهای تولیدی این شهرستان ها برای تصمیم گیری در نشست استانی ارائه کنند.
وی با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر تعطیلی 2 هزار واحد تولیدی در کشور، گفت: همه مدیران اجرایی استان باید هم قسم شوند و نگذارند هیچ واحد تولیدی به تعطیلی کشیده شود.
دین پرست افزود: باید فرآیندها تسهیل شود و نگذاریم اشتغال هایی که در شرایط سخت تحریم ایجاد شده، از بین برود.
به گزارش ایرنا معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور عصر سه شنبه در سفر به شهرستان های گرمه و جاجرم، از روند اجرایی واحد تولید شمش آلومینا و تولید گیاهان دارویی و آرایشی جاجرم و نیز شرکت آراد الیان فرآور و واحد تولید فرآورده های غذایی گرمه دیدن کرد.
5132/7189
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.