سیدعقیل مرتضوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح های بخش سد شامل ساخت چندیر، سد بش قارداش، گراتی و گلمندره و سد دربند است همچنین اجرای طرح علاج بخشی سد بیدواز هم در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه اجرای سد گراتی و سد بش قارداش اکنون متوقف است گفت: سد گراتی به علت عدم اختصاص اعتبار، در مرحله اجرای راه دسترسی متوقف مانده است
وی با بیان اینکه ساخت سد بش قارداش هم از 2 سال گذشته متوقف شده است افزود: این پروژه با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی، به علت مطالبات زیاد به پیمانکار، خاتمه پیمان داده شد و اجرای آن هنوز به مناقصه نرفته است.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای سد بش قارداش، کمتر از یک میلیارد ریال اعتبار مصوب شده این در حالی است پیمانکار آن، 50 میلیارد ریال مطالبه دارد.
به گفته مرتضوی، تکمیل سد بش قارداش 350 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در باره سد چندیر در شهرستان راز و جرگلان گفت: ساخت این سد به اتمام رسیده و آماده افتتاح شده است.
مرتضوی با اشاره به اینکه این سد در سال گذشته آبگیری شده است گفت: این پروژه با حضور مقامات ارشد کشوری به صورت رسمی افتتاح می شود.
وی اظهار داشت: مخزن سد چندیر، 12 میلیون مترمکعب حجم دارد و با رویکرد مهار سیلاب، تامین آب کشاورزی، صنعت و مصارف آشامیدنی اجرا شده است.
وی افزود: سد چندیر، از نوع خاکی با هسته رسی است و برای این پروژه یکهزار و 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
مرتضوی در باره اجرای سد گلمندره گفت: اجرای این طرح اکنون 60 درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل آن یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به ابلاغ تخصیص آب سد دربند گفت: اخیرا با مصوبه وزارت نیرو تخصیص آب این سد محقق شده و این امر به استان ابلاغ شده است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه اجرای سد دربند اوایل سال آتی آغاز می شود گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و امسال 100 میلیارد ریال اعتبار دارد.
اکنون هفت سد با حجم 221 میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی 22 هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.