ابراهیم تقوایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده، سالانه 300 هزار راس دام سبک و حدود 10 هزار راس دام سنگین بدون اخذ مجوزهای لازم از استان خارج می شود.
وی افزود: دامپزشکی استان برای خروج 300 هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین مجوز خروج صادر می کند و دام ها برای کشتار به سایر استان ها منتقل می شوند.
تقوایی، حضور و فعالیت واسطه ها را علت افزایش خروج غیرمجاز دام در سال جاری عنوان کرد و گفت: میزان کشف حمل غیرمجاز دام نسبت به سال قبل بیشتر شده است.
وی حمل دام بیمار را از علت های خودداری افراد برای دریافت مجوزهای لازم برشمرد و افزود: از افراد انتظار می رود برای حمل دام، نسبت به دریافت مجوزهای لازم مبادرت داشته باشند در غیر این صورت قاچاق تلقی می شود.
وی با بیان اینکه 90 درصد از دامداری های استان به صورت سنتی است گفت: دلالان به راحتی در روستاها و دامداری های سنتی، حضور یافته و دام ها را خریداری می کنند و با قیمت بیشتری از استان خارج می کنند.
کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ورود دلالان به دامداری های صنعتی قابل کنترل و رصد است.
وی افزود: افزایش قیمت خوراک و نهاده های دامی سبب شده تا دامدار در نگهداری دام دچار مشکل شود از طرفی قیمت بالای خرید دام توسط دلالان، سبب شده تا دامداران به فروش دام ترغیب شوند.
تقوایی تصریح کرد: با افزایش قیمت نهاده ها، تامین هزینه های خوراک و نگهداری دام سخت شده است، در این شرایط واسطه ها وارد عرصه شده و اقدام به خروج دام می کنند.
کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از خروج غیرمجاز دام، نظارت ها با همکاری پلیس راه و نیروی انتظامی، در دو سه ماه گذشته تشدید شده است.

* کشف 1235 راس دام غیرمجاز
فرمانده انتظامی خراسان شمالی هم گفت: یکهزار و 235 راس دام سبک و سنگین غیرمجاز در محورهای مواصلاتی استان در 11 ماه امسال کشف شد که در این راستا 47 نفر دستگیر شدند.
سردار علیرضا مظاهری اظهار داشت: هم اکنون طرح عملیاتی مبارزه با قاچاق فراورده های دامی در حال انجام است.
وی افزود: در اجرای این طرح، بتازگی 67 فقره دام شامل 27 فقره دام سنگین و 40 راس دام سبک از 11 متخلف کشف شده است.
بر اساس این گزارش با توجه به حساسیت ایجاد شده در زمینه تامین گوشت،تشدید نظارت بر حمل دام و برخورد با متخلفان خروج دام در دستور است.
در خراسان شمالی سه میلیون واحد دامی نگهداری می شود.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.