به گزارش ایرنا، مهدی امیدوار روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: فعالیت این نمایشگاه تا 19 اسفندماه ادامه دارد و در آن، مایحتاج مردم در شب عید با قیمت پایین تر از بازار عرضه می شود.
وی با بیان اینکه بر اساس برآورد انجام شده، شمار غرفه ها تا 200 غرفه هم افزایش می یابد افزود: از ورود اجناس بنجل به نمایشگاه جلوگیری می شود.
رئیس اتاق اصناف بجنورد گفت: در نمایشگاه بهاره امسال تنها کسبه دارای پروانه امکان حضور دارند و این اقدام کمک می کند تا از بروز تخلف ها جلوگیری شود زیرا بسیاری از تخلف های احتمالی قابل پیگیری و رسیدگی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بازرسان در نمایشگاه حضور داشته و به شکایات رسیدگی می کنند.

*آغاز نظارت های ویژه شب عید
امیدوار از آغاز نظارت های ویژه شب عید در بازار بجنورد خبر داد و گفت: نظارت ها از نحوه عرضه اجناس در بازار مرکز استان آغاز شده است و در آن، 10 نفر از بازرسان اتاق اصناف و 35 نفر از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت در اقدامی مشترک، بازار را رصد می کنند.
وی گفت: عدم نصب اتیکت، بیشترین تخلفات را به خود اختصاص داده است و از بازاریان انتظار می رود حتما اتیکت قیمت را بر روی تمام اجناس نصب کنند.

* انتقاد از نبود نظارت درست بر بازار
امیدوار در بخش دیگر سخنان خود در باره گرانی ها و افزایش قیمت ها در بازار گفت: خراسان شمالی فاقد واحد تولیدی بزرگ بوده و به نوعی استان مصرف کننده است از این رو نقش چشمگیری در افزایش گرانی ها ندارد.
وی با طرح این سوال که چرا نظارت ها تنها بر اصناف است گفت: آیا بازار تنها اصناف است؟ اصناف بویژه در این استان، خرده فروش هستند و متاسفانه به جای اینکه نظارت ها در سطح کلان باشد بر اصناف متمرکز شده است.
رئیس اتاق اصناف بجنورد گفت: انتظار می رود نظارت ها بر مجموعه بازار بیشتر و جدی تر باشد.
وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی به لحاظ بهبود فضای کسب و کار، در رده آخر استان های کشور قرار دارد افزود: وضعیت کسب و کار در خراسان شمالی افتضاح است.
وی تصریح کرد: با این شرایط، وضعیت کسب و کار بازاریان هم به شدت دچار مشکل است.

* بازاریان مستاجرند
امیدوار گفت: یکی از مشکلات بزرگ بازار بجنورد، مستاجر بودن اصناف است به طوری که 75 درصد از کسبه ما مستاجر هستند که این امر هزینه های آنان را افزایش می دهد.
وی اظهار داشت: اجاره بهای واحدهای صنفی هم بسیار بالا است و باید در این زمینه قیمت ها مدیریت شود.
وی افزود: نبود ثبات قیمت ارز سبب افزایش قیمت اجناس شده است و اکنون در این شرایط قدرت خرید کسبه بشدت پایین رفته است از طرفی قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است و بر این اساس میزان خرید پایین آمده است.
وی گفت: بازار، بار سنگین اشتغال و بیکاری را بر دوش دارد و جوانان برای رهایی از بیکاری و دست یافتن به کسب و کار به بازار روی آورده اند البته در این میان با مشکلات بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم روبه رو می شوند.

* بازاریان خواستار تنفس مالیاتی
رئیس اتاق اصناف بجنورد در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکلات و شرایط اقتصادی بازار در سال جاری گفت: بازاریان متقاضی تنفس مالیاتی هستند.
امیدوار اظهار داشت: امسال شاهد رکود در بازار هستیم و بازاریان درآمدی نداشته اند از این رو درخواست دارند تا میزان مالیات ها برای این قشر افزایشی نداشته باشد.
وی افزود: در این باره پیگیری هایی در سطح کشور انجام شده و اتاق اصناف ایران در تلاش است تا برای عملکرد امسال، افزایشی در میزان مالیات کسبه لحاظ نشود.
امیدوار گفت: یکی از مشکلات عمده بازاریان، مالیات بر عملکرد است و امید می رود سازمان امور مالیاتی در این باره با کسبه همکاری بیشتری داشته باشد.
وی در باره رسیدگی به تخلفات در بازار بجنورد گفت: در 10 ماهه امسال 2 هزار و 498 مورد بازرسی از بازار بجنورد انجام شده است و در این مدت به 131 پرونده تخلف رسیدگی شده و 600 میلیون ریال جریمه به حساب دولت واریز شده است.
در بجنورد، مرکز خراسان شمالی 12 هزار کسبه فعالیت دارند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.