به گزارش ایرنا، شیرین دره بزرگترین سد استان خراسان شمالی است که با ظرفیت ذخیره سازی 91 میلیون مترمکعب ساخته شد اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به 62 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
فرماندار مانه و سملقان گفت: رهاسازی آب سد با هدف لایروبی مخزن سد و نیز جلوگیری از بروز حوادث احتمالی، هشتم اسفندماه صورت می گیرد و تمام تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.
محمودرضا معموری، میزان افزایش آب سد شیرین دره را روزانه 15 سانتی متر عنوان کرد و افزود: اکنون حجم آب مخزن این سد به 50 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی گفت: با توجه گنجایش حدود 60 میلیون متر مکعبی سد که اکنون در آستانه لبریز شدن قرار گرفته، با درخواست آب منطقه ای و به منظور کاهش خطرات محتمل، بخشی از آب آن به صورت سیل مدیریت شده، تخلیه خواهد شد.
فرماندار مانه و سملقان با تاکید بر ضرورت آماده باش تمام نهادها و دستگاههای عضو ستاد مدیریت بحران، گفت: مرخصی تمام مدیران و کارمندان مرکز شهرستان در این روزها لغو شده و بخشداران باید با همکاری دهیاران برای اطلاع رسانی اقدامات لازم را داشته باشند.
سرپرست مدیریت بهره برداری و نگهداری تاسیسات اداره کل آب منطقه ای خراسان شمالی نیز گفت: برای کاهش مشکلات مردم منطقه ناشی از رهاسازی آب سد شیرین دره، این اقدام در 2 مرحله و در 8 اسفند امسال و 17 فروردین سال آینده برنامه ریزی شده است.
علی میرزایی بیان کرد: با توجه به ظرفیت 250 متر مکعبی رود اترک باید رهاسازی آب سد از 50 متر مکعب در ثانیه فراتر نرود تا مشکلی از این ناحیه ایجاد نشود.
سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد بر روی رودخانه شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.
این سد علاوه بر مشروب ساختن کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.
پایین افتادن سطح آب این سد در تابستان امسال موجب بروز مشکلاتی در کیفیت آب بجنورد و بوی نامطبوع آب مصرفی شهروندان خراسان شمالی شده بود.
7183/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.