محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سرپناه برخی از خانوارهای عشایری این استان نامناسب است اظهار داشت: این نوع سرپناه از آنان در شرایط آب و هوای مختلف به خوبی حفاظت نمی کند.
وی افزود: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب 50 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی چادر های عشایری به این استان اختصاص یافت که با این میزان پنج هزار تخته چادر برزنتی در اختیار خانوار ها گذاشته شد.
وی گفت: اختصاص اعتبار برای خرید چادر عشایر برای اولین بار در این استان اتفاق افتاد اما این چادرها بعد از گذشت پنج سال در اثر باد و باران، آفتاب و سرما هم اکنون فرسوده و نیاز به بازسازی و حتی نوسازی دارد.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون سرپناه برخی از خانوار های عشایری این استان مقاومت لازم در برابر سرما و گرما را ندارد افزود: این اداره کل تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خانوار ها برای تهیه چادر قرار می دهد.
قلی پور گفت: هم اکنون از خانوار های عشایری می خواهیم تا سیاه چادر تهیه کنند چرا که در برابر سرما و گرما مقاوم تر است، چادر های برزنتی زود فرسوده خواهند شد و همچنین کیفیت سیاه چادر را نیز ندارد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاه چادر با موی بز تهیه می شود و برای هر چادر 70 تا 100 میلیون ریال هزینه در بر دارد این اداره کل تسهیلات مورد نیاز را در اختیار خانوار ها قرار می دهد.
وی افزود: متاسفانه چادر بیشتر خانوارهای عشایری این استان برزنتی است که بیشتر آنها نیز به مرور ایام کهنه و دچار فرسودگی شده اند.
وی گفت: چادرهای برزنتی در مقایسه با سیاه چادرها دوام زیادی ندارند و در گرما و سرما نیز محافظ مناسبی برای عشایر نیستند و بخصوص در فصول گرم در مقابل تابش خورشید، باد و باران دوام کمتری دارند.
قلی پور اظهار داشت: سیاه چادرها که از جنس موی بز هستند در فصل گرما و سرما بسیار مناسب بوده و در برابر تابش خورشید و همچنین باد و باران نیز مقاوم هستند.
وی افزود: سیاه چادرها به دلیل داشتن منفذ، بر خلاف چادرهای برزنتی که در فصل تابستان هوای داخل آن بسیار گرم است، به طور طبیعی از نوعی تهویه مطبوع برخوردارند و در فصول سرد نیز از چادرهای برزنتی بمراتب گرمترند.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی اظهار داشت: خانوارهای عشایری این استان به علت ضعف بنیه مالی، توانایی خرید سیاه چادر را ندارند.
وی اظهار داشت: عشایر این استان در خشکسالی چند سال اخیر با کاهش تولیدات و به تبع آن کمبود نقدینگی مواجه شده اند و هم اکنون قادر به نو کردن چادرهای خود نیستند.
وی گفت: خانوارهای عشایری این استان از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نیستند و سود حاصل از کار آنان نیز رقم ناچیزی است و نمی توانند با سرمایه های اندک خود اقدام به تعویض چادر کنند.
قلی پور با بیان اینکه سیاه چادر یکی از صنایع دستی استان است گفت: قالیبافی، جاجیم بافی، پلاس بافی، چاروق، کردی دوزی و دور نین (dur (nin که سفره بافته شده با پشم شتر است از دیگر صنایع دستی خانوارهای عشایری این استان است.
صنایع دستی زنان ایل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و چون دامپروری و پرورش دام یکی از محورهای اصلی زندگی آن‌هاست.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.