این پیمانکاران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: ادارات کل تامین اجتماعی و امور مالیاتی استان آموزشی برای پیمانکاران برگزار نکرده و قوانین برایشان بازگویی نشده است و آنان به علت ناآشنایی و کم اطلاعی از تغییرات و اصلاحیه بخش نامه های جدید تامین اجتماعی متحمل ضرر شده اند.
آنان می گویند که بر اساس قانون، اداره کل امور مالیاتی و تامین اجتماعی مکلف هستند نسبت به برگزاری دوره های آموزشی اقدام کنند اما این کار انجام نمی شود زیرا تامین اجتماعی و امور مالیاتی نه تنها از ناآشنایی ها و بی اطلاعی پیمانکاران، ضرر نمی کنند بلکه سود می برند.
رئیس انجمن پیمانکاران عمرانی خراسان شمالی گفت: پیمانکاران این استان به علت ناآشنایی و کم اطلاعی از تغییرات و اصلاحیه بخش نامه های جدید تامین اجتماعی متضرر می شوند.
مهدی روحانی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی استان، آموزشی برای پیمانکاران برگزار نکرده و قوانین بیمه برای پیمانکاران بازگویی نشده است و پیمانکاران به علت ناآشنایی و کم اطلاعی از تغییرات و اصلاحیه بخش نامه های جدید تامین اجتماعی متحمل ضرر شده اند.
وی با بیان اینکه امور مالیاتی هم در ارائه آموزش های لازم به پیمانکاران کوتاهی کرده است اظهار داشت: بر اساس قانون، تامین اجتماعی مکلف است نسبت به برگزاری دوره های آموزشی اقدام کند اما این کار انجام نمی شود.

*پیمانکار باید در جریان اجرای فرآیندهای تعیین حق بیمه باشد
روحانی افزود: از سازمان تامین اجتماعی استان بارها درخواست شده مکاتباتی که در زمینه پیمان ها با کارفرما انجام می دهد، با پیمانکار هم مکاتبه کند تا پیمانکار در جریان اجرای فرایندهای تعیین حق بیمه قرار گیرد اما این اقدام انجام نمی شود.
وی اظهار داشت: پس از گذشت مدت زمان معین از انعقاد قرارداد هر پیمان، تامین اجتماعی مکاتبه ای با کارفرما انجام داده و درخواست گزارشی از پیشرفت کار می کند و اگر پاسخی از کارفرما به دست نرسد، تامین اجتماعی براساس اطلاعات اولیه پیمان نسبت به تعیین حق بیمه اقدام و آن را قطعی می کند، متاسفانه بیشتر اداره ها جواب مکاتبه تامین اجتماعی را نمی دهند و این سازمان عین مبلغ را به عنوان هزینه فرض کرده و به عنوان درآمد شناسایی و حق بیمه را قطعی می کند و در صورتی که حق بیمه قطعی شد، غیرقابل اعتراض می شود.
وی با بیان اینکه در این شرایط پیمانکار به ناچار باید حق بیمه گزاف را پرداخت کند گفت: این موارد در نشست ها بحث شده اما تاکنون نتیجه نداده است.
وی خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی از جمله ارگان هایی است که بر اساس قانون حق توقیف اموال و بستن حساب پیمانکار را دارد و به هیچ اعتراضی پاسخگو نیست البته این مشکلات در سایر استان ها هم وجود دارد اما کمتر است.
عضو انجمن پیمانکاران عمرانی خراسان شمالی هم گفت: تامین اجتماعی بابت پرداخت حق بیمه پیمانکار، اوراق اسناد خزانه را از پیمانکار قبول می کند اما تا زمانی که موعد سررسید اوراق نرسد مفاصا حساب صادر نمی کند.
امید اکبرزاده اظهار داشت: تامین اجتماعی با این عنوان که ممکن است اوراق نقد نشود از دادن مفاصا حساب خودداری می کند و یا در ازای دادن مفاصاحساب، ماهانه 2 درصد سود مطالبه می کند و این امر پیمانکاران را با مشکل جدی روبه رو کرده است.
وی گفت: پیمانکار تا زمانی که مفاصا حساب دریافت نکند، به سپرده ها و ضمانت ها که لازمه دست یابی به پول است، نمی رسد.
وی افزود: بر اساس قانون، مسئولیت پرداخت حق بیمه با کارفرما است و دستگاه اجرایی موظف است حق بیمه را پرداخت و جریمه ها را به عهده بگیرد اما در عمل تامین اجتماعی پیمانکار را مشمول جریمه کرده و جلوی حساب ها را می بندند.
این عضو انجمن پیمانکاران عمرانی خراسان شمالی گفت: تامین اجتماعی باید برآیندی از تصمیم های دولت، کارگر و کارفرما باشد اما اکنون تمام اقدامات و تصمیم ها توسط دول تانجام می شود این در حالی است که طبق قوانین جهانی دولت باید یک وجه این مثت باشد اما اکنون دولت در راس هرم است. البته این مشکل کشوری است و انتظار می رود در سطح ملی پیگیری شود.

* درخواستی برای آموزش امور مالیات داده نشده است
مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی هم در این باره گفت: انجمن پیمانکاران عمرانی استان تا کنون درخواست کتبی برای ارائه آموزش های لازم نداده است و در صورت اعلام این درخواست، آمادگی داریم تا در اسرع وقت نسبت به برگزاری دوره های آموزشی اقدام کنیم.
یوسف یعقوبی نژاد اظهار داشت: این اداره کل آمادگی دارد در صورت ارائه لیست شرکت کنندگان در دوره آموزشی، از فردا نسبت به برگزاری این دوره ها مبادرت داشته باشد.
وی افزود: در تامین مربی و استاد دوره آموزشی هم مشکلی نیست و این دوره ها با هزینه های اداره کل امور مالیاتی برگزار می شود اما تا کنون درخواست کتبی به ما نداده اند.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی گفت: آمادگی داریم تا این دوره ها در شهرستان های مختلف برگزار کنیم.

* پیمانکاران استقبال نمی کنند
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی هم با بیان اینکه در صورت درخواست، دوره های آموزشی برای پیمانکاران برگزار می شود تا این قشر با بخش نامه های جدید آشنا شوند گفت: البته پیمانکاران از حضور در این دوره های آموزشی استقبال خوبی نداشته اند.
محمد علی عباس زاده وحید اظهار داشت: ماه گذشته یک دوره آموزشی برای آشنایی پیمانکاران از بخش نامه ها و قوانین تامین اجتماعی برگزار شد اما تنها 40، 50 نفر در آن شرکت کردند.
وی درباره گلایه ها از اینکه تامین اجتماعی مکاتبات لازم در زمینه پیمان ها با پیمانکار انجام نمی دهد تا پیمانکار در جریان اجرای فرایندهای تعیین حق بیمه قرار گیرد گفت: این اقدام انجام می شود و مکاتبات لازم در این باره با پیمانکاران صورت می گیرد.
در خراسان شمالی بیش از 940 شرکت پیمانکاری وجود دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.